Danske forbrugere er grundige læseheste

8 ud af 10 danske forbrugere læser produktinformation og sammenligner priser, før de handler på nettet. Det er mere end andre europæiske forbrugere. Til gengæld er danske forbrugere mere tilbageholdende med at læse forbrugeranmeldelser, som dog har stor betydning for købsbeslutningen

Har du få eller upræcise og dårligt formulerede produktbeskrivelser i din netbutik, er der stor risiko for, at de potentielle forbrugere hopper videre til konkurrenten. 8 ud af 10 forbrugere vil således vælge en netbutik fra, hvis produktinformationerne eller billederne er dårlige eller mangelfulde, viser FDIH E-handelsanalyse.

Nødvendigheden af at have grundige og præcise produktbeskrivelser bliver ikke mindre af, at 9 ud af 10 (87 %) danske forbrugere ”hver gang” eller ”nogle gange” læser information fra forhandlere eller producenter, inden de handler på nettet. Det viser It-anvendelse i befolkningen – EU-sammenligninger, som Danmarks Statistik har udgivet.

Grafik: Danmarks Statistik

”Tallene fra Danmarks Statistik og FDIH viser, at danske netbutikker skal sørge for, at deres produktinformationer er fyldestgørende og nemme at gå til. Det bliver flittigt læst, og det har stor betydning for, om et besøg bliver forvandlet til et køb,” siger Niels Ralund, adm. direktør FDIH.

Analysen fra Danmarks Statistik viser også, at de danske forbrugere er i den europæiske top, når det kommer til at sammenligne priser og produkter på nettet. 86 % af de danske forbrugere sammenligner priser og produkter, og dermed bliver de kun slået af de tyske og slovakiske forbrugere.

Grafik: Danmarks Statistik

Forbrugeranmeldelser betyder meget, men læses mindre

De danske forbrugere er til gengæld ikke i blandt Europas mest flittige læsere, når det handler om forbrugeranmeldelser. Næsten hver tredje (29 %) forbruger med rødbedefarvet pas svarer nemlig, at de aldrig læser forbrugeranmeldelser på nettet. Dermed lægger danskerne sig op ad de svenske og norske forbrugere, der heller ikke er de mest flittige anmeldelseslæsere.

Grafik: Danmarks Statistik

Selvom forbrugerne herhjemme læser færre anmeldelser end de fleste andre europæiske forbrugere, skal de danske netbutikker dog ikke undervurdere betydningen, pointerer Niels Ralund:

”Vores tal viser, at dårlige brugeranmeldelser er netbutikkerne værste fjende, for otte ud af ti kunder vil fravælge en netbutik, hvis butikken får dårlige anmeldelser. Heldigvis så leverer langt de fleste danske netbutikker en rigtig god service, og derfor scorer de også højt på anmeldelsessiderne.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef