Ugens medlem: Make export great again

På trods af, at Trumps skatte- og handelspolitik stadig er “up in the air”, og det politiske landskab er præget af uro, er USA stadig et stort og modent marked for danske netbutikker. Her får du et overblik over markedet og en række gode råd til, hvordan din virksomhed kan indtage USA.

Det amerikanske marked er et af de vigtigste markeder for dansk eksport, men det kan virke uoverskueligt at kaste sig over det enorme land. Vi har derfor bedt Renis Rahn fra Danish-American Business Forum om at gøre dig lidt klogere markedet og mulighederne. 

Hvorfor skal danske virksomheder overhovedet eksportere til USA? 

Selv om der er en smule politisk uro, så er det stadig et kæmpe marked med over 330 millioner forbrugere. Det vil sige, at selv om en virksomhed kun udvælger en lille kundegruppe på 0,1 % af befolkningen, vil man stadig nå ud til 330.000 mennesker. Det er noget af en forskel fra det danske marked. Samtidig er dansk eksport til USA de seneste fem år steget med 10 %, så det kan sagtens lade sig gøre at skabe en rigtig god forretning i USA. 

Hvor stort er markedet for e-handel i USA? 

Det er stort, og ligesom i resten af verden så vokser det. Det er især drevet af Amazon, der står for over 50 % af markedet, og Alibaba. Det er både markedet for B2C og B2B, der er i kraftig vækst. 

Fakta: 

  • 80 % af de voksne amerikanere shopper online i 2017. 43 % af dem gør det mindst et par gange om måneden.
  • 50 % bruger mobiltelefoner til at shoppe online
  • I 2016 brugte de amerikanske forbrugere 385 mia. $ online. Det vil vokse til 632 mia. $ i 2020.
  • B2B-markedet er større. I 2016 var det på 825 mia. $, og det forventes at vokse til 1,13 billioner $ i 2020. 

Hvor stort er potentialet for de danske virksomheder? 

Det er kun begrænset af virksomhedernes visioner og evner. Ligesom i Danmark handler det om at have et produkt, der udfylder et behov, finde en målgruppe og så lave en forretningsplan. Danske virksomheder som Vivino, Maileg og VIPP har allerede vist, at det kan lade sig gøre at skabe en e-handelssucces i USA i forskellige industrier.   

Har danske virksomheder et godt navn i USA? 

For en del amerikanere er ”Danish” stadig navnet på noget morgenbrød, og hvis de skulle udpege det på et kort, så vil de nok pege på Stockholm. Men der blæser nye vinde. Mange amerikanere bliver mere interesserede i den grønne og bæredygtige livsstil, og de forbinder Danmark med cykling, vindmøller og grøn energi. Samtidig er Danmark kendt for design, ”hygge” og for at være et af de gladeste lande i verden, så Danmark bliver forbundet med noget positivt, og selvom kunderne ikke ved, at virksomheden er dansk, så gør det ikke noget, så længe produktet er godt. 

Hvad er de største udfordringer i forbindelse med eksport til USA?

Det er vigtig at få lavet en amerikansk hjemmeside, hvor kunderne kan betale med de foretrukne og kendte metoder. Det er også vigtigt at have styr på de forskellige regler, der gælder i de stater, som virksomheden skal operere i. Det kan være vanskeligt, så det er en rigtig god idé at finde samarbejdspartnere, der har styr på skat, jura og lignende.   

Hvordan kan I hjælpe? 

Vi formidler kontakt til eksperter inden for eksempelvis jura og skat, så virksomhederne undgår at lave dyre fejl, og vi sætter virksomhederne i kontakt med andre virksomheder, der allerede er på inde på markedet. Vi afholder også en masse events, hvor vi sætter vores viden i spil til gavn for virksomhederne, og samtidig har vi samlet al viden fra vores eksperter online, så virksomhederne altid kan finde svar og gode råd.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef