Sociale medier giver kunder i biksen

Danske forbrugere surfer i stigende grad rundt på sociale medier, når de skal købe alt fra sko til dagligvarer. Især Snapchat, Instagram og YouTube hitter hos forbrugerne, som tillægger medierne lige så stor betydning som vennerne, når de handler. Det er et effektivt og nødvendigt redskab, som virksomhederne bør omfavne, lyder det fra ekspert.

Er din virksomhed ikke på Facebook, Instagram eller et andet socialt medie?

Så skal I måske genoverveje den beslutning. Forbrugerne vil nemlig meget gerne inspireres af virksomheder og bloggere på de sociale medier. FDIHs analyse viser således, at næsten hver tredje forbruger følger virksomheder eller bloggere på medier som Facebook og Instagram. Det er en stigning på 10 % i forhold til 2016.

Følger du virksomheder eller personer, der omtaler produkter, på sociale medier?

Astrid Haug, der rådgiver virksomheder i brugen af sociale medier, er ikke overrasket over de nye tal.

”Flere og flere forbrugere er tilstede på de sociale medier, og det er virksomhederne også opmærksomme på. Derfor er mange af dem blevet mere professionelle, når de bruger medierne, og derfor vil flere forbrugere også følge dem.”

Stigningen skyldes i høj grad, at Instagram, YouTube og Snapchat virkelig har fået forbrugerne med ombord. Antallet af personer, der følger virksomheder eller bloggere på YouTube, er steget med 50 %, Snapchat står for en stigning på 75 % og Instagram kan notere en stigning på knap 40 %.

Hvilke sociale medier bruger du til at følge virksomheder og bloggere?

”Det er visuelle medier, og det fungerer selvsagt supergodt, når man skal præsentere et produkt eller tage kunden med bag scenen. Især hvis virksomheder vil i kontakt med den unge målgruppe,” forklarer Astrid Haug.

Ifølge eksperten understreger analysen, at virksomheder skal være tilstede på de sociale medier.

”Skellet mellem det private og det kommercielle udviskes hele tiden, og forbrugerne forventer, at de kan komme i kontakt med virksomheden på flere platforme. Hvis du som virksomhed vil kommunikere med dine kunder, så skal du være der, hvor de er.”

Skellet mellem det private og det kommercielle udviskes hele tiden, og forbrugerne forventer, at de kan komme i kontakt med virksomheden på flere platforme.

- Astrid Haug, ekspert i sociale medier

Også for de store

Analysen viser, at det typisk er yngre kvinder, der følger bloggere og virksomheder på sociale medier, og de er oftest på jagt efter sko, tøj og dagligvarer.

Hvem bruger de sociale medier - køn?

Det betyder dog ikke, at store, internationale virksomheder ikke også skal være tilstede online, siger Mads Husted, der er Digital Media Consultant i Grundfos.

”Medier som Facebook og LinkedIn er effektive brandingredskaber, som vi blandt andet bruger til at sprede budskabet om vores værdier. Vi har et program, som hjælper flygtninge ind på det danske arbejdsmarked og en flexafdeling, som giver arbejde til personer med nedsat arbejdsevne og særlige behov. Det er eksempler på historier, vi gerne vil formidle, da det sociale ansvar er en grundlæggende præmis for, hvordan Grundfos driver virksomhed. Her er Facebook og LinkedIn oplagte som platform, og vi kan nemt vise de interesserede og potentielt fremtidige medarbejdere, hvad Grundfos står for.” 

Brugeren skal føle, at der sidder en levende organisme i den anden ende af det digitale medie, som er klar til at byde velkommen og løse brugerens udfordringer her og nu.”

- Mads Husted, Grundfos

Mads Husted forklarer videre, at Grundfos også bruger de sociale medier som en kundeserviceplatform:

”Hvis vi ikke var tilstede, ville der alligevel blive snakket om os, men nu har vi mulighed for direkte kontakt med de personer eller virksomheder, som taler om og til os. Brugeren skal føle, at der sidder en levende organisme i den anden ende af det digitale medie, som er klar til at byde velkommen og løse brugerens udfordringer her og nu.”

Mads Husted opfordrer andre virksomheder – store som små – til at omfavne de nye digitale muligheder.

”Set fra et kommercielt synspunkt er det meget effektivt, for du kan relativt nemt målrette dine budskaber mod relevante målgrupper. Og du kan dermed også sikre dig, at du ikke spilder ressourcer på at nå ud til personer, der alligevel ikke gider høre dit budskab.”

Sociale medier er lige så vigtige som venner

Hver tredje forbruger mener, at sociale medier og blogs er lige så vigtig en inspirationskilde som deres venner. 14 % siger, at de sociale medier er den største inspirationskilde. 

Hvad er den vigtigste inspirationskilde for dig?

 

 

Fakta 

Hvad har du købt, når du har fundet inspiration på sociale medier eller blogs?

 

Hvem bruger sociale medier –  alder

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

10. jun 2017 Sanne Kjølby

Hej - Jeres data, er det fra en undersøgelse i selv har gennemført? I så fald, hvor, hvornår og hvordan?

12. jun 2017 Simon Bjerremann

Hej Sanne, undersøgelsen er gennemført i maj af Wilke som en del af FDIHs e-handelsanalyse. Hver måned gennemføres 1.200+ interviews med danske e-handlere, hvor vi følger forbrug, vejen til køb, aktuelle emner, etc. Venlig hilsen Simon /FDIH

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef