Ny dom skaber mere klarhed om vildledningsforbuddet i markedsføringsloven.

Canal Digital er blevet idømt en bøde på 250.000 kr., fordi virksomheden i bl.a. bannerreklamer og på hjemmesiden ikke havde oplyst tydeligt nok, at kunden ud over en abonnementspris på 99 kr./md skulle betale 389 kr. i halvårlig kortservice.

Canal Digital havde bl.a. i en bannerreklame oplyst:

  • ”Før 149,- nu 99,- pr. md.” og herunder var det med mindre skrift anført ”Pris 1. år: 1867”
  • Der var ingen oplysning om prisen for den halvårlige kortservice. Oplysningen om at der skulle betales en halvårlig kortservice fremgik først, når kunden klikkede sig videre til hjemmesiden.
  • (De 1867 var de samlede udgifter kunden skulle betale i bindingsperioden)

Canal Digital havde på sin hjemmeside oplyst:

  • ”Før 149 kr,-. Nu 99,- pr. md.* ” Herunder fremgik det med mindre skrift:
  • ”Pris 1. år: 1867” Oplysningen om den halvårlige kortservice på 389 kr. fremgik med mindre skrifttype længere nede på siden, samt under forudsætninger for tilbuddet i bunden af siden.

Hvad siger markedsføringsloven?

Væsentlige oplysninger om et tilbud må ikke helt udelades, skjules eller oplyses på en uklar, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det rejser to spørgsmål: Hvad er ”væsentlige oplysninger”, og hvad ligger der i, at oplysningerne fx præsenteres på ”en uhensigtsmæssig måde.”?

Væsentlige oplysninger er bl.a. en oplysning om pris og omkostninger ved at købe en vare eller ydelse. Består prisen af flere elementer, må man ikke fokusere på enkelte elementer, og oplyse om andre priselementer i bunden af siden eller på næste side. Skal man fx tegne et abonnement for at købe en vare til en lav pris, skal det fremgå tydeligt i umiddelbar tilknytning til prisen, at der kommer omkostninger til et abonnement oveni. Omkostninger til fragt skal også oplyses i umiddelbar tilknytning til prisoplysningen.

Væsentlige oplysninger kan også være andre forbehold, begrænsninger eller betingelser for tilbuddet.

En udeladelse er, når en væsentlig oplysning slet ikke er med – som det var tilfældet i bannerreklamen. Men en udeladelse er også, hvor en væsentlig oplysning er med, men placeret på en sådan måde, at den nemt bliver overset. Det var tilfældet med tilbuddet på Canal Digitals hjemmeside.

Lempeligere regler for bannerreklamer

I bannerreklamer kan man sjældent have alle væsentlige oplysninger med. Derfor er der lempeligere regler for bannerreklamer. Hvis annoncen er afbalanceret, og du gør oplysningerne tilgængelig på en anden måde – fx via et link - skal alle væsentlige oplysninger ikke med. Der er dog nogle oplysninger, der er så væsentlige, at de også skal med i bannerreklamen. Et eksempel på det er Canal Digitals tilbud. Oplysningen om den halvårlige kortafgift var så vigtig, at den også skulle med i bannerreklamen.

Væsentlige oplysninger skal med, inden kunden klikker sig videre

Det er som udgangspunkt ikke godt nok, at væsentlige oplysninger først oplyses, når kunden klikker sig videre. Det gælder dog ikke hvis budskabet på side 1 er afbalanceret. Fx kan der stå ”350 kr. + fragt” og herfra kan der være et link til fragtpriserne.

Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef