Justitsministeren lover indsats mod netsvindel

Justitsminister Søren Pape Poulsen bebuder over for FDIH, at indsats mod IT-kriminalitet er en mærkesag for regeringen, og at den centrale anmeldelse er på vej. I ventetiden er fokus på, hvordan ”vi spiller hinanden bedre”, så alle involverede i e-handlen er med i kampen mod svindel.

FDIH skrev i foråret til justitsminister Søren Pape Poulsen om den stigende svindel ved e-handel, hvor vi efterlyste en stærkere og mere koordineret efterforskningsindsats, samt en central digital anmeldelse.

Baggrunden er udover stigningen i kriminaliteten, at mange netbutikker er frustrerede i kontakten med det lokale politi, og at den lovede centrale digital anmeldelse efter flere års tilløb endnu ikke er kommet ud af startblokken

Justitsministeren skriver i sit svar, at anmeldelsen er ved at være klar, men at den lovbestemte udbudsrunde om IT-opgaven trækker ud. Samtidig understreger han, at bekæmpelse af IT-kriminalitet er en mærkesag for regeringen, og at opgaven bliver prioriteret højt.

”Jeg er tilfreds med svaret fra justitsministeren, selv om jeg gerne havde set en række konkrete tiltag for at styrke politiets efterforskning samt en præcis dato for den digitale anmeldelse. Politisk er det vigtigt, at der afsættes ekstra midler i den kommende finanslov, så indsatsen mod netsvindel kan opprioriteres,” siger direktør Niels Ralund, FDIH.

Politisk er det vigtigt, at der afsættes ekstra midler i den kommende finanslov, så indsatsen mod netsvindel kan opprioriteres.

- Niels Ralund, FDIH

”Vi skal spille hinanden bedre”

FDIH deltager fortsat i de initiativer, der er en udløber af Københavns Politis Co-Creation projekt fra 2016, hvor 36 interessenter mødtes for at finde nye måder at samarbejde på i kampen mod IT-kriminalitet. Efter en del møder på kryds og tværs mellem deltagerne om forskellige emner, ændres samarbejdet nu til Forum mod IT-kriminalitet (FIT). FDIHs public affairschef Henrik Theil er med i FIT-styregruppen.

”Netbutikkernes dårlige erfaringer med politiet skal vendes, så alle parter bedre forstår, hvad der sker hos den anden part, og hvad man kan forvente.”

I FDIHs analyse om svindel skriver en af netbutikkerne om politiets indsats: ”Den største risiko for svindleren er, at han får en p-bøde, mens han henter pakken i en pakkeautomat”.

”Den holdning giver selvfølgelig et dårligt samarbejdsklima. Vi har på et møde onsdag den 21. juni med politiet derfor aftalt, at vi arbejder under overskriften ”Vi skal spille hinanden bedre”. Politiet fortæller, hvad de forventer af en anmeldelse, og hvordan den behandles. Vi har fortalt, hvordan mange netbutikker har oplevet politiets håndtering af anmeldelserne, og hvad vi forventer af deres arbejde,” forklarer Henrik Theil og understreger, at netbutikkerne også har et ansvar.

”Når hver tredje netbutik ikke anmelder svindel eller forsøg på svindel, så kan politiet ikke få et præcist overblik over omfanget og typerne af svindel. Så det er afgørende, at alt bliver anmeldt.”

I løbet af sommeren kommer der mere på FDIHs hjemmeside om anmeldelser, hvad der sker i efterforskningen og muligheder for at trække på politiets ekspertise.

FIT-styregruppen går nu i gang med at planlægge aktiviteter, herunder temadage om hvad der kan gøres for at hindre svindel.  

Når hver tredje netbutik ikke anmelder svindel eller forsøg på svindel, så kan politiet ikke få et præcist overblik over omfanget og typerne af svindel. Så det er afgørende, at alt bliver anmeldt.

- Henrik Theil, FDIH

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik