FDIH til Global E-commerce Summit: Data, rettigheder og mobiler

Brugen af data, mobiloptimering og nytænkning af marketing får enorm betydning for digitale virksomheder. Det var nogle af pointerne til Global E-commerce Summit i Barcelona, hvor FDIH og en række danske virksomheder deltog.

Traditionen tro var FDIH med til Global E-commerce Summit i Barcelona, hvor en række organisationer og virksomheder mødes for at diskutere international e-handel. I år holdt konferencen desværre ikke det samme høje niveau som tidligere, men der var alligevel en række interessante møder og oplæg, fortæller Niels Ralund, der var imponeret af oplægget fra Xia Feng, VP Digital Development & Strategy i VF Corporation:

”Det blev blandt andet pointeret, at tiden, hvor virksomheder, eksempelvis i modebranchen, kunne fortælle forbrugerne, hvad de skulle købe, er forbi. Nu kigger forbrugerne meget mere på, hvad influencers bruger. Det stiller nye krav til virksomhederne, som skal nytænke deres marketing og produktion. Det indebærer, at de skal indsamle og bruge data fornuftigt.”

Netop databrug og beskyttelse var et stort samtaleemne på konferencen. Det blev tydeliggjort med en afstemning blandt deltagerne, hvor over halvdelen (53 %) svarede, at den største udfordring for digitale virksomheder i fremtiden er at udnytte data og samtidig beskytte forbrugernes rettigheder. En fjerdedel (23 %) svarede, at konkurrencen fra virksomheder uden for EU var den største udfordring:

”Debatten om Amazon fyldte meget, og selv virksomheder som Coca Cola og Kimberly Clark gjorde det klart, at de også måtte have en klar strategi for, hvordan de skulle forholde sig til konkurrencen fra Amazon. Det viser, hvor stor betydning Amazon og andre store markedspladser har,” siger Niels Ralund.

Debatten om Amazon fyldte meget, og selv virksomheder som Coca Cola og Kimberly Clark gjorde det klart, at de også måtte have en klar strategi for, hvordan de skulle forholde sig til konkurrencen fra Amazon.

- Niels Ralund

Asos: Mobilen styrer 

På konferencens anden dag var der blandt andet indlæg fra Asos’ bestyrelsesformand Brian McBride, der fokuserede på, hvor meget mobilen betyder og vil betyde i fremtiden:

”Mobilen bliver den vigtigste trafikilde, men det giver også udfordringer. Vi har ekstremt mange produkter, og det gør det svært at give forbrugerne en god oplevelse på mobilen. Derfor skal vi – og andre  – præsentere relevante produkter for forbrugeren, så de ikke skal scrolle gennem tusindvis af produkter. Det kræver data, og den bedste data får du ofte, når forbrugeren bruger en app. Derfor skal den være nem at bruge.”

Bestyrelsesformanden fortalte videre, at Asos satser meget mere på marketing gennem kendisser, bloggere og andre influencers:

”Ingen vidste, at vi solgte tøj til gravide, før den engelske prinsesse blev fotograferet i en Asos-kjole. Herefter eksploderede salget. Det viser, hvad influencers kan.”

Ønske: Enkle og fair regler

FDIH deltog også i en række debatter, hvor der blandt andet blev diskuteret moms og logistik. Public Affairs chef i FIDH Henrik Theil fastslog efterfølgende, at debatten går den rigtige vej:

”Alle kan se, at EU’s forslag om, at momsen skal følge satsen i købers land er en god idé, fordi det vil fjerne en del af den skæve konkurrence ved handel over grænserne. Det er et vigtigt skridt, og nu skal vi så kæmpe for, at de gode intentioner bliver omsat til handling.”

Alle kan se, at EU’s forslag om, at momsen skal følge satsen i købers land er en god idé.

- Henrik Theil

På logistikområdet var der også gode nyheder, forklarer Henrik Theil:

”E-commerce Europe er blandt andet på vej med et forslag om et fælles label, der blandt andet vil gøre det nemmere at lave Track&Trace på tværs af grænserne. Samtidig vil man gøre det nemmere for transportvirksomheder at blive logistikpartnere – og dermed vil man åbne for yderligere konkurrence, som forhåbentligt vil komme netbutikkerne til gode.”

Ingen danske priser, men masser af netværk

Til konferencen blev der også uddelt priser til Europas bedste netbutikker. Danske Winefamly og Bolia.com var nomineret, men måtte se statuetterne gå til andre virksomheder. Det betød dog ikke, at de gik tomhændede hjem, forklarer medstifter i Winefamly Thomas Pedersen:

”Det var en overraskelse og ære, at vi overhovedet var nomineret, og selv om vi ikke fik en statuette, så føler vi os som vindere. Vi mødte nemlig en masse interessante personer, som tilbød at hjælpe os, når vi skal tage Winefamly ud på nye markeder. Samtidig blev jeg inviteret til at tale på to store konferencer i Schweiz og Belgien. Det er mindst lige så meget værd for os, så vi går glade og stolte hjem.”

Konferencen havde tirsdag aften en interessant netværksmiddag på Camp Nou, hvor FC Barcelona, et af Spaniens bedste fodboldhold, har hjemmebane.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef