Danske netbutikker mister millioner til svindlere

Over halvdelen af de danske netbutikker er i 2017 blevet udsat for svindel. Det koster hver måned tusindvis af kroner og giver enorme frustrationer hos virksomhederne, som ikke føler, at politiet kan hjælpe dem. Ny software kan mindske problemet, men der er behov for en øget indsats fra myndighederne, hvis svindlerne skal stoppes, mener FDIH.

Det er desværre ikke kun forbrugere og virksomheder, der har fået øjnene op for nettets muligheder. Danske og udenlandske svindlere har i stigende grad byttet brækjern ud med mus og stjålne kortoplysninger, som de dagligt forsøger at snyde netbutikkerne med. Ofte lykkes de med deres mission.

Det er et stort problem for netbutikkerne, som udover at miste penge til svindlerne også bruger mange kræfter og penge på at forebygge svindel.

- Niels Ralund, FDIH

6 ud af 10 netbutikker svarer således i en ny undersøgelse, at de er blevet ramt af svindel i 2017. Og selvom netbutikkerne gør, hvad de kan for at spotte og stoppe svindlerne, så mister de hver måned i gennemsnit 36.491 kr. om måneden til svindlerne. Dertil bruger netbutikkerne i gennemsnit yderligere 8.066 kr. om måneden på at forebygge og spotte svindel.

”Det er et stort problem for netbutikkerne, som udover at miste penge til svindlerne også bruger mange kræfter og penge på at forebygge svindel. De ressourcer kunne i stedet bruges på at udvikle virksomheden og dermed stå stærkere i den globale konkurrence. Derfor er det vigtigt, at problemet bliver prioriteret af alle relevante parter, ” siger Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, der står bag undersøgelsen.

Grafik: 30 % af de svindelramte butikker mister 10.000 kr eller mere om måneden.

I netbutikken cykelpartner.dk kender de desværre alt til problemet med svindel, forklarer Partner & Udvikler Søren Sieg Jensen, som vurderer, at butikken hvert år mister omkring 100.000 kr. til svindlere:

”Det er ikke kun værdien af varerne, vi mister i omsætningen, men også alt tiden og ressourcerne, vi bruger på at bekæmpe det. Det er meget frustrerende, for vi vil selvfølgelig hellere bruge kræfter og ressourcer på at udvikle virksomheden, og det samme vil vores konkurrenter.”

Risikofrit for svindlerne

FDIHs undersøgelse viser også, at det er stort set risikofrit for svindlerne at forsøge at snyde på nettet. 7 ud af 10 svindelramte netbutikker har anmeldt svindlen til politiet, men kun 6 % mener, at politiet har kompetencerne til at tage sig af sagerne. Halvdelen mener, at politiet indsats var begrænset, og at det er spild af tid at anmelde sagerne til politiet. Den opfattelse har Christina Andkjær, indehaver af Olisan, også:

”Vi havde en svindelsag, hvor vi havde alle oplysninger klar til politiet, og vi vidste, at svindleren også snød andre netbutikker. Vi anmeldte sagen, og vi tilbød at sende en vare til svindleren, så politiet kunne tage ham på fersk gerning. Efter seks måneder fik vi besked om, at sagen var opgivet på grund af manglende ressourcer. Det er dybt frustrende.”

I FDIH er Niels Ralund bekymret over, at politiet tilsyneladende ikke har ressourcerne til at bekæmpe svindlerne:

”Hver tredje netbutik anmelder ikke svindel, fordi det er for besværligt, og fordi de har dårlige erfaringer med politiets arbejde. Det forstår vi desværre godt, for når politiet på trods af tydelige beviser ikke kan løfte sager mod storsvindlere, er det svært at bevare troen på, at det nytter noget at anmelde det. Vi opfordrer dog stadig vores medlemmer til at anmelde alle sager.”

Vi anmeldte sagen, og vi tilbød at sende en vare til svindleren, så politiet kunne tage ham på fersk gerning. Efter seks måneder fik vi besked om, at sagen var opgivet på grund af manglende ressourcer. Det er dybt frustrende.

- Christina Andkjær, Olisan

Software og central anmeldelsesside er vejen frem

Niels Ralund forklarer, at FDIH er i tæt dialog med Justitsminister Søren Pape for at sikre, at problemet bliver prioriteret:

”Vi har længe efterspurgt en central anmeldelsesside, hvor netbutikkerne kan anmelde svindel. Det vil lette netbutikkernes arbejde, og det vil gøre det nemmere for politiet at efterforske sagerne. Den er desværre blevet forsinket, men arbejdet fortsætter, og vi ser frem til, at den kommer i luften. Det kan forhåbentligt gøre livet surt for svindlerne og nemmere for netbutikkerne og politiet.”

Et andet våben i kampen mod svindlerne er den nye Dankort Secured By Nets-løsning, som er i gang med at blive udrullet til de danske netbutikker. Løsningen indebærer, at forbrugeren får tilsendt en engangs sms-kode, som de skal bruge, hvis de handler for over 450 kr. på nettet. Det er langt fra alle netbutikker, der har fået løsningen, men de første resultater er lovende. 6 ud af 10 netbutikker svarer, at Dankort Secured by Nets har mindsket svindlen.

”Når vi får en central anmeldelsesside, og det sikre Dankort bliver rullet ud, så bliver det sværere at være svindler. Det skal gerne ske hurtigst muligt, for lige nu har svindlerne for let spil,” siger Niels Ralund.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

22. jun 2017 Mia Jarmark

Hej Jeg har lige set et indslag på TV2 News, hvor formanden for dansk internethandel fortalte om netsvindel og mulige løsningsmodeller. Bankerne blev ikke nævnt, men måske kunne det være en del af løsningen. Jeg bor i Spanien og har dermed konto i en spansk bank. Når jeg handler på nettet får jeg en sms fra banken (indenfor 10 minutter) med en kode der skal tastes ind. Måske lidt besværligt, men det gør mig tryg.

22. jun 2017 Søren/FDIH

Hej Mia. Tak for din kommentar. Du har ret, og der er faktisk ved at blive lavet en løsning, hvor du, når du handler for over 450 kr. på dankort, får tilsendt en kode på sms. Det er rullet ud i visse butikker, og resultaterne er lovende:) Mvh. Søren/FDIH

30. jun 2017 Marie Pedersen

Det er godt at NETS endelig har fået implementeret 3D secure. Men dertil findes der jo også anti-svindel software, som på det nærmeste kan eliminere svindel og lave alt det forebyggende arbejde automatisk, som mange virksomheder bruger rigtigt mange ressourcer på. Uden 3D Secure eller anti-svindel løsning er det det vilde vesten.

4. jul 2017 Christian Pejtersen

Vi har i Unisecure ApS ret gode erfaringer med at pågribe gerningsmænd til internetsvindel. Dette sker som regel i koordination med politiet der overtager sagen og dermed sparer ressourcer op til anholdelsen.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef