Dankort Secured by Nets gør livet surt for svindlerne

Der har været meget snak om Dankort Secured by Nets. Vil det mindske svindlen? Bliver det så besværligt, at kunderne hopper fra? Den første undersøgelse viser, at løsningen faktisk gør livet surt for svindlerne uden at genere kunderne.

Dankort Secured by Nets er indført eller ved at blive indført i 2 ud af 3 danske netbutikker, og 6 ud af 10 netbutikker, der har indført løsningen, svarer, at den nye software faktisk har reduceret antallet af svindelsager og svindelforsøg. Det viser FDIH’s undersøgelse.

Det fungerer

Hos Proshop.dk, som også driver siderne Merlin.dk og Hapii.dk, rullede man i første omgang Dankort Secured by Nets ud på Merlin.dk for at se, hvordan kunderne tog imod løsningen. Nu er direktør Ivan Jæger Christiansen klar til at bruge løsningen på både hapiii.dk og Proshop.dk:

”Vi var lidt nervøse for konverteringen, og den faldt da også en lille smule de første dage, men så skruede vi op for kommunikationen, og konverteringsraten kom lynhurtigt tilbage på den samme. Samtidig er svindlen og forsøgene på svindel reduceret markant, og vi bruger meget færre ressourcer på administration og på at tjekke ordrer. Nu håber vi bare, at alle andre kommer med, så vi får lukket af for svindlerne.”

De positive resultater glæder FDIH, forklarer Niels Ralund, adm. direktør:

”Ligesom butikkerne var vi også en smule nervøse for, hvordan kunderne ville tage imod løsningen. Derfor er vi glade for, at både butikker og kunder tilsyneladende tager godt i mod løsningen. Nu ser vi frem til, at alle butikkerne får indført Dankort Secured by Nets.”

Som navnet antyder, er det Nets, der står bag løsningen. Her vækker de nye tal også begejstring.

”Nu har flere af vores netbutikker implementeret Dankort Secured By Nets, og forbrugerne vil stadig oftere blive bedt om at indtaste en ekstra kode, når de handler med Dankort på nettet. Det er glædeligt, at særlig de forretninger, der før har været hårdt ramt af misbrug, nu kan se, at det ekstra sikkerhedslag er med til at reducere misbruget, uden at det går ud over kundeoplevelsen,” siger Henriette Dunkjær Andersen, Director i Nets med ansvar for salg af Dankort. 

Hun forklarer videre, at Nets i øjeblikket arbejder sammen med PSPerne for at få alle certificeret, så forretningerne nemt kan komme på løsningen. Nets er ligeledes i løbende dialog med de forretninger, der oplever høje misbrugstal med henblik på at hjælpe dem på løsningen.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

22. jun 2017 Thomas Jensen

Hej, "Dankort Secured by Nets er indført eller ved at blive indført i 2 ud af 3 danske netbutikker," Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan I har indsamlet data ? Hvor mange merchants har I spurgt ? Jeg er helt enig i pointerne at det virker - men kun godt 5% af vores aktive dankort-kunder har aktiveret secured by nets endnu. Jeg bifalder kun agendaen m. at få det udbredt, men så også gerne at downsides blev omtalt. (manglende liability, hvor er Nets' egen PSP ?, problemer v. enrollment af kort). Merchants fortjener et objektivt beslutningsgrundlag inden de kaster sig i krig med det. Vh Thomas Jensen, QuickPay

27. nov 2017 John Brämer

Hej, Fandt i dag mulighed for at aktivere Dankort secured by nets hos vores betalingsudbyder på vores webshop og ville lige prøve det af for at se hvordan det ville virke. Et enkelt flueben i betalingsudbyderens administration og så var det aktiveret.. Og så brød verden sammen. Løsningen fra Nets ligner noget som er lavet i en børnehave. Fra det normale betalingsvindue bliver du nu sendt videre til mystisk url med en rød favicon som ligner et smilie djævlehoved med horn i panden. Siden hedder Modirum MDPay OU (NO) med en mærkelig url som intet har med Nets at gøre. På siden er det er informationsvindue med noget tekst og 2 knapper som dækker over det nederste tekst så man ikke kan læse hvad der står. Da det er en komplet ubrugelig og skræmmende løsning ringer jeg for at få det fjernet igen men får beskeden fra Nets at kan man ikke når man har meldt si

27. nov 2017 John Brämer

sig til og er nu påtvunget en totalt uholdbar løsning som ligner et hacker angreb og er fyldt med stavefejl. Tak Nets for en ødelagt Julehandel og jeg er sikker på at de fyrede medarbejde i webshopperne vil tænke på jer i Juletiden. Jeg forstår simpelthen ikke at det kan lovligt og jeg kan ikke forstå at FDIH ikke også kan se at dette system er dybt uprofessionelt og skræmmer kunderne væk

27. nov 2017 Thomas Jensen

Hej, Du bør kunne afmelde dig igen. Det er ikke Nets som "låser" dig til løsningen - det lyder mere som din PSP som har valgt at når først det er slået til kan det ikke slåes fra. Den begrænsning ligger indtil videre ikke hos Nets. vh thomas

27. nov 2017 John Brämer

Desværre ikke. Betalingsudbyder sagde at jeg først skulle ringe til Nets for at de skulle give tilladelse til at fjerne det igen og det gjorde jeg så og Nets vil ikke fjerne det igen under nogen omstændigheder og siger at det må de ikke for finanstilsynet. Jeg har snakket med Nets i over en halv time og jeg kan ikke få lov at afmelde det igen så årets vigtigste salgs måned er ødelagt da ingen af vores konkurrenter kører med sådan en løsning. Ja, det vil mindske misbrug af den ene grund at ingen vil bruge Dankort betaling.

27. nov 2017 Thomas Jensen

Hej, Det lyder mystisk - og det var ikke min agenda at fremhæve nogen PSP'er fremfor andre. Hos QuickPay kan du nemt selv slå det til og fra i din manager. Så jeg vil nok fastholde/påstå at din PSP godt kan gøre noget.

27. nov 2017 John Brämer

Jeg fik desuden at vide at det bliver påtvunget alle netbutikker i Januar 2018 at anvende Dankort secured by Nets selvom løsningen er skandaløs lavet, unødig besværlig for kunderne og ikke gennemtestet. Det må man jo så leve med, men her op til Julehandlen er det forrykt at man ikke kan framelde det igen.

27. nov 2017 Thomas Jensen

Hej Det bliver spændende hvis de gør det obligatorisk for alle vil jeg sige :) Synes da du skal tage nogen screenshots af det du er faldet over og melde ind til Nets - såfremt de vil gøre det obligatorisk for alle har de nok kun en interesse i så meget feedback som muligt. vh thomas

27. nov 2017 John Brämer

Tak for svaret Thomas, men Nets har jo monopol på deres kunder så de virker ikke særlig interesseret i feedback. Hvis du kan garantere at man stadig kan slå det til og fra hos jer vil jeg da gerne skifte over til jer, men beskeden direkte fra Nets var at når det først var slået til var det en del af Nets aftalen og så kunne det ikke fjernes igen, så det kan det nok heller ikke hvis jeg skifter PSP. Men hvis du gider at tjekke op omkring hos Nets og de samtykker så har du en ny kunde.

27. nov 2017 Thomas Jensen

Hej Jeg ved ikke hvorledes Nets forholder sig - jeg forholder mig udelukkende til det faktum at man hos QuickPay kan vælge at slå Secured By Nets til og fra så ofte man ønsker. (og den del kan jeg bekræfte :) Det vil man kunne indtil Secured By Nets bliver obligatorisk for alle - eller at vi får et decideret påbud. Og nu bliver jeg lidt nysgerrig - hvem er din nuværende leverandør ? vh thomas

27. nov 2017 John Brämer

Det er vist nemmere at jeg ringer til jer i morgen :) Så kan vi se på det.

27. nov 2017 Thomas Jensen

Hej Jeg tror ikke vores kundeservice kan oplyse andet end ovenstående :) vh thomas

28. dec 2017 Troels

Har netop som kunde været udsat for denne løsning. Hold da op noget hejs og sikke en gang uprofessionel layout, hjemmeside osv. - dybt utrygskabende. Håber ikke det er Scam jeg har været udat for ... Sikkert godt at Nets bliver udfaset og udsat for konkurrence og vel med tiden rullet over ende af Apple m.v. Men ærgerligt de er så uprofessionelle og at ledelsen har fået så ekstremt mange millioner i bonus - for denne del er sandelig talentløs og ligner noget nogle unge ingeniører på DTU uden midler kunne lave betydeligt bedre

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.