Øget forbrugertillid sætter fut i europæisk e-handel

Flere og flere europæiske forbrugere shopper løs på nettet, men virksomhederne er stadig tilbageholdende med at krydse grænserne og indtage nye markeder. Reglerne skal forenkles, og virksomhederne skal se guleroden fremfor pisken, mener FDIH.

En ny undersøgelse fra Europa-Kommissionen viser, at onlineshopping på tværs af grænserne bliver stadig mere populært hos forbrugerne. Det skyldes ikke mindst, at tilliden til nethandel stiger kraftigt, forklarer Henrik Theil fra FDIH:

”Nethandel buldrer frem, og butikkerne bliver mere og mere professionelle, og derfor får forbrugerne større tillid til at handle på nettet.”

Og det er ikke kun tilliden, der stiger. Ifølge undersøgelsen er antallet af europæiske netforbrugere næsten fordoblet de seneste ti år:

”Flere forbrugere i ”nye” e-handelslande er begyndt at handle på nettet, og det udvider selvfølgelig markedet. I Vest- og Nordeuropa har vi længe været langt fremme, men nu begynder både forbrugere og virksomheder i Syd- og Østeuropa også at se fordelene ved nethandel. Det er yderst positivt.”

Forsigtige virksomheder

Undersøgelsen afslører dog også lidt malurt i bægeret. Detailhandlerne er nemlig stadig tilbageholdende med at sælge på tværs af grænserne. Faktisk overvejer kun 4 ud 10 detailvirksomheder, der allerede sælger på nettet, at sælge til forbrugere i andre lande. Det er især risikoen for svindel og uklare og forskellige regler, der får virksomhederne til at holde igen. Kommissionen har derfor fremsat en række forslag til nye regler, der skal få flere virksomheder til at blive grænseoverskridende. Nye regler er dog ikke vejen frem, forklarer Henrik Theil:

”Vi ved fra vores medlemmer, at de skal knokle sig igennem en jungle af nye og uklare regler, hvis de vil ind på et nyt marked, og derfor giver mange op på forhånd. Det er problematisk, når vi nu ved, at forbrugerne gerne vil handle på tværs af grænser. Derfor er der behov for, at reglerne på tværs af EU bliver mere enkle og ens – ikke flere.”

”I den forbindelser er det også vigtigt, at Kommissionen respekterer virksomhedernes ret til at selv at vælge, hvilke markeder de vil ind på. Derfor bør Kommissionen droppe forslaget om Geoblocking og istedet gøre det det nemt og attraktivt at sælge på tværs af grænser. En gulerod er meget mere effektiv end en pisk.”

Om undersøgelsen:

Rapporten bliver udgivet hvert andet år og er blevet offentliggjort siden 2008.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef