Hvem køber hvad?

Både de danske og europæiske forbrugere er glade for at putte varer i de digitale indkøbskurve. Men hvem shopper mest på nettet? Og hvad køber de? Gæt med og få svarene her.

I EU er det generelt flest mandefingre, der klikker på købsknappen. 57 % af mændene i EU har handlet på nettet i 2016, mens 53 % af kvinderne trykkede køb. I Danmark er det dog anderledes. Her har 83 % af kvinderne købt varer på nettet, mens 80 % af mændene har shoppet på nettet. Det viser en analyse fra Danmarks Statistik, som sammenligner internetbrugen i de forskellige EU-lande i 2016. (Al grafik er fra rapporten.) 

Analysen viser også, at der er forskel på, hvad mænd og kvinder køber på nettet i EU. Mændene er glade for at fylde de digitale kurve med elektronik og software, mens kvinderne hellere putter tøj og læsestof i kurven. Husholdningsartikler er ligeså populære hos kvinder som hos mænd.

E-handel for alle aldre

Ifølge Danmarks Statistik har e-handlen fået godt fat i alle aldre. Det er mest populært blandt de 25-34 årige, hvor 72 % har handlet på nettet. De ældre er dog også godt med, da godt hver fjerde person i EU i alderen 65-77 år har handlet online. Det er en fordobling i forhold til 2010. I Danmark er den andel oppe på 59 %.

De unge shopper, de ældre rejser

Ser vi på, hvad de forskellige aldersgrupper køber online, er der ikke de store overraskelser. 69 % af de unge i alderen 16-24 år har købt tøj på nettet, og 24 % har købt computersoftware. De ældre (65-74 år) er knap så glade for at købe tøj og bruger i stedet penge på rejser. Således har godt halvdelen af de ældre købt en rejse online, mens det kun gælder for hver tredje unge.   

 

                            

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef