Danskerne vil have sund og nem mad fra nettet

Dagligvarehandlen flytter i stigende grad på nettet, hvor forbrugerne bliver lokket med sunde og nemme retter, der bliver leveret direkte til døren. Flere myter skal dog stadig aflives, hvis markedet skal vokse yderligere.

Virksomheden RetNemt Måltidskasser producerer, pakker og sender hver uge friske og sunde måltidskasser til sultne forbrugere i hele Danmark. Det har de gjort siden 2006, men i øjeblikket løber medarbejderne hurtigere end nogensinde før, forklarer Klaus Toft Nørgaard, som er stifter og direktør i RetNemt.

”Vi oplever en voldsom interesse for vores måltidskasser. Sidste år havde vi en vækst i omsætningen på omkring 70 %, og vi forventer at nå nogenlunde det samme i år. Så vi mærker virkelig, at danskerne har fået smag for at købe dagligvarer og måltider på nettet.”

Udviklingen bliver bekræftet af en ny undersøgelse foretaget af FDIH, der viser, at en tredjedel (32 %) af de danske forbrugere handler dagligvarer og/eller måltidkasser på nettet.

”Dagligvaremarkedet er enormt, så det er ganske interessant, at 7 % af forbrugerne handler dagligvarer på nettet mindst én gang om ugen. Det vil for mange betyde, at nettet er deres primære dagligvarebutik,” forklarer kommunikationschef i FDIH Henrik Theil.

7 % af forbrugerne handler dagligvarer på nettet mindst én gang om ugen. Det vil for mange betyde, at nettet er deres primære dagligvarebutik.

- Henrik Theil, FDIH

Nemt, bekvemt og sundt

Ifølge FDIHs undersøgelse handler forbrugerne deres mælk, tandpasta og aftensmad på nettet, fordi det er nemt og bekvemt. Således svarer 51 %, at de handler dagligvarer på nettet, fordi de kan få leveret varerne direkte til døren, og 33 % svarer, at de sparer tid ved at handle online.

Ønsket om en sund og varieret kost betyder dog også meget – især for de forbrugere, der køber måltidskasser på nettet. 41 % svarer nemlig, at de spiser sundere og mere varieret på grund af måltidskasserne. Det overrasker ikke Louise Byg Kongsholm, som er trendforsker og adm. direktør i PEJ gruppen:

”Der er i øjeblikket stort fokus på sund og varieret kost, og derfor giver det rigtig god mening, at flere forbrugere er begyndt at købe måltidskasser, som netop tilbyder sunde og ofte økologiske produkter, som er nemme at tilberede. Samtidig kan det mindske madspild, som også er en betydelig trend i øjeblikket.”

Louise Byg Kongsholm peger også på en anden trend, der kan forklare måltidskassernes popularitet:

”Mange måltidskasser er på abonnementsløsninger, så man får leveret fast nogle gange om ugen, og man skal ikke bruge tid på at skrive indkøbsliste, tænke på opskrifter og handle. Det er nemt – også at komme ud af – og det sparer tid. Det lokker helt sikkert mange.”

 

Stort potentiale

Undersøgelsen viser også, at halvdelen (51 %) af dem, der handler dagligvarer på nettet, forventer at handle mere eller meget mere i det kommende år, mens en tredjedel (31 %) af forbrugerne, der køber måltidkasser på nettet, svarer, at de vil handle mere eller meget mere på nettet i fremtiden:

”Nå vi sammenholder det med, at det særligt er de unge og børnefamilierne, der har taget de digitale indkøbsvaner til sig, så understreger det, at potentialet er stort, og at markedet vil vokse yderligere”, siger Henrik Theil.

Myter står i vejen

Hvis markedet skal vokse yderligere, er det ifølge Henrik Theil dog vigtigt, at nogle af myterne omkring den digitale dagligvarehandel bliver aflivet:

”Det er især den manglende mulighed for at føle og dermed vurdere varernes kvalitet, der får kunderne til tvivle på kvaliteten og derfor holde sig fra de digitale dagligvarebutikker. Det er ærgerligt, for det står i skærende kontrast til, at blot 3,6 % af forbrugerne, der handler dagligvarer online, har haft en dårlig oplevelse.”

 

Hos den digitale dagligvarebutik Osuma.dk kan adm. direktør, Carsten Palhke, nikke genkendende til både vækst og udfordring:

”Selvom vi får flere konkurrenter, så er myterne faktisk den største konkurrent, og det er derfor også en udfordring, som vi hele tiden forsøger at løse. Vi har professionelle pakkere og købmænd til at vælge og pakke varerne, så vi ved, at kvaliteten er i top, og skulle der opstå en fejl, så får kunden pengene tilbage med det samme, og vi sørger for, at de får en ny, frisk vare. Det betyder, at vores kunder er glade for vores kvalitet, så opgaven består mest i at overbevise potentielle kunder om, at de ikke skal være bekymrede.” 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef