Tre netbutikker hængt ud i pressen af Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmandens beslutning undrer FDIH, da netbutikkerne havde e-mærkets ord for, at de følger reglerne.

(Tilføjet nyt tredje og fjerde afsnit 2. februar 2017)

Tre medlemmer af FDIH, der sælger deres varer til lave priser til forbrugere, der har tegnet et abonnement, har fået en såkaldt indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden, der har sat navn på dem i en pressemeddelelse,

Forbrugerombudsmanden mener, at det ikke fremgår tydeligt nok, at priserne er betingede af, at kunderne tegner et løbende abonnement, og at markedsføringen derfor er vildledende. FDIH, der har fulgt sagerne, undrer sig over, at virksomhederne bliver hængt ud:

”Offentliggørelsen kommer som et chok, fordi alle tre virksomheder er e-mærkede, og fordi de løbende har rettet deres markedsføring til i overensstemmelse med e-mærkets anvisninger. En af virksomhederne har ovenikøbet tidligere været i Forbrugerombudsmandens søgelys, men efter tilretninger blev sagen sluttet med, at Forbrugerombudsmanden meddelte virksomheden, at det fremgik tilstrækkeligt tydeligt, at kunder tegner et medlemskab ved køb af første vare,” siger Henrik Theil, Public Affairs og Kommunikationschef FDIH.

Forbrugerombudsmanden har gjort FDIH opmærksom på, at den omtalte virksomhed efterfølgende igen har ændret sin markedsføring, så det ikke længere fremgår tydeligt nok, at et køb medfører et medlemskab:

”Det er forståeligt, at Forbrugerombudsmanden efter sin fornyede vurdering tager sagen op igen. Det ændrer ikke på vores mening om, at offentliggørelse af navnene på virksomheder, der alene efter Forbrugerombudsmandens opfattelse overtræder loven, er en hård sanktion, og at den rammer virksomhederne langt hårdere end en bøde idømt af retten. En sådan sanktion, bør ligesom andre sanktioner, kunne underlægges domstolsprøvelse. Det vil vi også sige til Forbrugerombudsmanden, når vi fortsætter vores gode dialog,” siger Henrik Theil.

Forbrugerombudsmandens ret til at offentliggøre navnene fremgår af bekendtgørelse om Forbrugerombudsmandens virksomhed:

  1. Forbrugerombudsmanden skal orientere offentligheden om sager, som er behandlet af Forbrugerombudsmanden, anklagemyndigheden eller domstolene, og som er af almen interesse eller af betydning for forståelsen af bestemmelserne i den lovgivning, som Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med. Forbrugerombudsmanden orienterer forinden den berørte erhvervsdrivende om offentliggørelsen, medmindre der foreligger særligt hastende tilfælde.

Flere erhvervsorganisationer har i forbindelse med den igangværende revision af markedsføringsloven påpeget, at muligheden for at hænge virksomheder ud offentligt, bør begrænses.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

1. feb 2017 Søren Balle

En forretningsmodel der er baseret på at man bliver medlem automatisk ved første køb, er ikke god markedsføring og burde forbydes, selv om det fremgår tydligt ved købet kan det let overses og sker gang på gang. Så jeg synes det er helt ok at bringe problemet frem til offentligheden.

3. feb 2017 Line Peteri

Det foregår i alle abbonements modeller, som Telefon/mobil/internet/aviser/magasiner/fitness/tvpakker/kabel/netflix etc - så skal man jo reelt set sig det er abonnementsmodellen som der er noget galt med:)

3. feb 2017 Søren/FDIH

Hej Søren og Line Forretningsmodellen er ganske lovlig, så længe det helt tydeligt fremgår, at man tegner et abonnement. Det har vi skrevet lidt om i denne artikel https://www.fdih.dk/nyheder/2017/februar/fdih-giv-klar-besked-om-abonnementer God weekend:) Mvh. Søren

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder