Pas på med brug af ordet ”gratis”

Forbrugerombudsmanden: Det er ikke lovligt at kalde modtagelse af en vare eller ydelse ”gratis”, når modtagelse af ydelsen forudsætter, at modtageren giver samtykke til nyhedsbrev.

En professionel sportsfotograf spurgte Forbrugerombudsmanden, om det ville være lovligt at tilbyde deltagere i et sportsarrangement ”gratis” billeder fra arrangementet, hvis modtageren giver samtykke til at få fotografens nyhedsbrev.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at man ikke kan bruge udtrykket ”gratis” eller ”0 kr. eller lignende”, når modtagelse af en gratis ydelse forudsætter, at modtageren giver samtykke til et nyhedsbrev. Baggrunden for Forbrugerombudsmandens svar var, at et sådant samtykke kan have en selvstændig økonomisk værdi.

Hvornår må du bruge udtrykket ”gratis”?

Du må kun bruge udtrykkene ”gratis”, ”0 kr.”, ”vederlagsfrit”, ”uden betaling” eller lignende, hvis varen eller ydelsen reelt er gratis.

Du må dog gerne kræve, at forbrugeren betaler det, det koster at få den gratis vare tilsendt (porto-udgifterne), og at reagere på tilbuddet (fx almindelig telefontakst). Men du må ikke kræve betaling for administration eller forhøjet porto.

Lovlige kombinationstilbud, hvor ”gratis” må bruges:

Du må gerne anvende udtrykket gratis som led i et kombinationstilbud, hvis det, der tilbydes gratis, reelt er gratis.  

Fx ”Køb en Play Station og få et gratis spil med i købet.” Det forudsætter dog, at du ikke sætter prisen op på den pågældende Play Station, således at spillet alligevel ikke er gratis. Du må også tilbyde en flaske shampoo med 25 % ekstra gratis, hvis der er 25 % mere shampoo i, end man normalt kan købe til den anførte pris.

Gratis er ikke længere kun et spørgsmål om, der skal betales penge for en vare eller en ydelse

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at hvis forbrugeren skal afgive persondata eller andet, der har en økonomisk værdi, kan man ikke lovligt bruge udtrykket gratis.

Du kan læse mere hos Forbrugerombudsmanden.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

10. feb 2017 Simon

Gælder det også B2B?

10. feb 2017 Tina Morell

Det, jeg har skrevet i artiklen, er møntet på B2C. Det specielle ved reglen, som kun gælder B2C, er, at det ikke er en betingelse, at forbrugeren er blevet vildledt. Det er simpelthen forbudt at bruge ordet gratis, hvis man kræver andet end de direkte udgifter ved at få varen tilsendt eller at reagere på tilbuddet. Denne regel gælder ikke i handelsforhold. I handelsforhold må man dog ikke bruge ordet "gratis" på en vildledende måde, hvis det er egnet til at påvirke efterspørgslen efter varer mv.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder