Oplysning om klagemuligheder skal rettes !

Sælger du varer eller tjenesteydelser til forbrugere, skal du oplyse om kundens klagemuligheder på dit website, og når du afviser en klage. Nu er Center for Klageløsning flyttet til Viborg. Derfor skal teksten rettes til.

Efter forbrugerklageloven skal du oplyse, om der er klageadgang, og i så fald hvilket klagenævn kunden kan klage til. Klagenævnets adresse skal også fremgå.

Center for Klageløsning er flyttet, så hvis din kunde kan klage til Center for klageløsning, skal du nu rette adressen. Du kan skrive:

"En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk."

Vær opmærksom på, at der findes mange forskellige klage- og ankenævn, og du skal henvise til det rigtige. De fleste klager kan dog behandles af Center for Klageløsning. Kunden kan ikke længere klage direkte til Forbrugerklagenævnet, men må omkring Center for Klageløsning først. Er du i tvivl så kontakt FDIH.

Krav om skriftlig klagevejledning, når du afviser en klage:

Du skal også give skriftlig klagevejledning, når du afviser en klage. Eksempel på klagevejledning:

"Hvis du vil gå videre med din klage
En klage over en vare eller tjenesteydelse, du har købt hos os, kan du indgive til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk."

Ingen ændringer for ODR

Der blev i starten af 2016 indført et krav om, at erhvervsdrivende, der sælger varer og tjenesteydelser til forbrugere via internettet eller på netbaserede markedspladser, ”klart og tydeligt skal indsætte et elektronisk link til den europæiske online-klageportal på sin hjemmeside og samtidig angive sin mailadresse. Her er ingen ændringer, men har du ikke fået gjort det, bør du gøre det nu.

"EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant for forbrugere med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives via linket  http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse xx@yy.dk.

Hent FDIHs opdaterede udkast til handelsbetingelser (for medlemmer)  

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef