Her er de mest populære netbutikker

Tyske Zalando er for andet år i træk danskernes foretrukne netbutik, mens Amazon hopper op på en 2. plads. Det bidrager til, at de store udenlandske netbutikker snupper rekordmange handler. Nemlig.com er årets højdespringer.

FDIH E-handelsanalyse viser, at fire ud af fem af de mest populære netbutikker er udenlandske:

”Tillykke til Zalando, som virkelig gør det godt og har taget danskerne med storm. Det er dog ærgerligt, at vi igen i år ser, at de udenlandske netbutikker snupper en stadig større del af den danske e-handelskage,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Ifølge FDIH E-handelsanalyse er udlandshandlen vokset med 20 %, og små 5 % af alle danske nethandler går til Zalando og Amazon:

% = andel af alle danske nethandler

”Det er allerede nu en stor andel, når to udenlandske butikker står for næsten 5 % af alle nethandler, og udviklingen peger på, at de store butikker vil sidde på en endnu større del af markedet i fremtiden,” siger Niels Ralund og henviser til, at de ti mest populære netbutikker sad på 14,8% af de samlede antal handler i 2016. Det er godt 1% mere end 2015, hvor de stod for 13,7% af alle handler.

Har du køb billet til "E-handel Danmark 2017" i Århus d. 8. marts?

Pris og udvalg lokker forbrugerne

FDIH E-handelsanalyse viser også, at næsten halvdelen (44%) af alle nethandler med tøj og sko sker på udenlandske netbutikker. Lasse Månsson er en af de danskere, der ofte klikker ind på eksempelvis Zalando, når han skal shoppe T-shirt eller bukser:

”Jeg tænker egentlig ikke så meget over, om det er en dansk side. Jeg ved bare, at jeg får adgang til et større udvalg, og ofte kan jeg spare lidt penge, når jeg handler på Zalando. Det er nemt og bekvemt.”

Dermed personificerer han resultaterne i FDIH E-handelsanalyse. De viser nemlig, at godt hver femte forbruger handler i udlandet, fordi de vurderer, at de får et større udvalg og lavere pris. 19 % tænker ikke over, om de handler i en udenlandsk netbutik.

 

 

De mest populære danske butikker

Halvdelen af de mest populære butikker er danske, hvor Saxo.dk med et hop op på en 3. plads er den mest populære. Saxo.dk er også den eneste danske netbutik, der blander sig i top 5, da Coop.dk og Bilka lander på 6. og 7. pladsen. nemlig.com er med et hop fra 18. plads til en 11. plads årets højdespringer: 

”Vi er utrolig glade for fremgangen, og vi er dybt taknemmelige for vores mange loyale kunder, som uge efter uge bestiller dagligvarer lige til hoveddøren. Vi arbejder konstant på at skabe den ultimative indkøbsoplevelse for vores kunder, og her i 2017 glæder vi os til at lancere en ny og endnu mere inspirerende e-handelsplatform, der vil gøre det både hurtigere, nemmere og meget sjovere at handle dagligvarer på nettet," udtaler Stefan Plenge CEO i nemlig.com.

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef