FDIH: Giv klar besked om abonnementer

Giv klar besked, når et godt tilbud kræver, at kunden bliver abonnent.

Nogle webshops tilbyder kunderne at købe billige bøger, parfume og andre varer, hvis kunden tegner et løbende abonnement. Abonnementet tegnes, når den første vare bliver købt. Sammenkædning af køb af en vare og en ydelse kendes også fra telebranchen, hvor telefoner sælges billigt på betingelse af, at der samtidig tegnes et abonnement.

Bruger du sådan en forretningsmodel, skal det fremgå klart og tydeligt - dvs. lige dér hvor den enkelte vare udbydes til salg - at kunden samtidig med køb af varen, tegner et abonnement. Oplysningerne om varens pris og abonnementets pris bør fremgå lige så tydeligt, så kunden ikke kan overse oplysningen.

Det er ikke godt nok, at oplysning om abonnementet først fremkommer på en underliggende webside, i bunden af sitet, under bestillingsknappen, i abonnementsbetingelserne eller andre steder, der er adskilt fra oplysningerne om varen og dens pris. I de konkrete sager, som første til en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden, var det fx ikke tilstrækkeligt, at oplysningen om abonnementet var fremhævet i toppen af websitet.

”Lidt firkantet sagt, så tæller både varen og abonnementet ligeværdigt i salget, så de skal begge med. Kunden kan dermed hurtigt få overblik over, hvad man køber. Uklare tilbud betyder, at løbende aftaler får påklistret udtrykket ”abonnementsfælde”. Det er ærgerligt, når aftalerne jo typisk giver kunden gode tilbud og bedre information om varer, ligesom bedre kendskab til kunderne gør, at virksomhederne kan give bedre service”, konstaterer kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Markedsføringslovens vildledningsforbud:

Efter markedsføringslovens § 3 må der ikke udelades væsentlige oplysninger. En udeladelse er ikke kun, når en oplysning slet ikke nævnes, men også når betingelser, begrænsninger, yderligere omkostninger knyttet til købet eller andre væsentlige oplysninger skjules eller præsenteres på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Markedsføringslovens forbud mod udeladelse af væsentlige oplysninger gælder salg af alle varer og ydelser og ikke kun fordelsklubber.

Læs Forbrugerombudsmandens notat om onlinesalg af abonnementer.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef