Eksplosiv udlandshandel truer danske butikker

De danske forbrugere brugte over 32 mia. kr. i udenlandske netbutikker i 2016. Hver anden dansker, der købte tøj på nettet, gjorde det i en udenlandsk tøjbutik. FDIH frygter, at danske butikker bliver presset ud af markedet af udenlandske giganter.

I 2016 voksede dansk e-handel med 16 %, og de danske forbrugere brugte 101 mia. kr. på nettet. Trods den flotte vækst er der dog malurt i bægeret, forklarer Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH. FDIH E-handelsanalyse viser nemlig også, at de danske forbrugere sendte over 32 mia. kr. til udenlandske netbutikker i 2016:

”Det er fantastisk, at e-handel endnu engang kan præsentere så flot en vækst, og at vi nu runder den magiske grænse på 100 mia. kr. Men jeg synes, at det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker. Hver tredje krone går til udlandet.”

Analysen viser, at mens danske forbrugere købte for knap 14 % mere herhjemme, så steg købene i udlandet med 20,4 % til i alt 32,4 mia. kr. En stigning på 5,5 mia. kr:

”Det er penge, som ville lune i såvel dansk detailhandel, som i kassen hos danske netbutikker. Jeg forstår ikke, at den politiske opmærksomhed altid handler om den fysiske grænsehandel på 10 mia. kr. årligt, mens den digitale grænsehandel ignoreres,” siger Niels Ralund.

Men jeg synes, at det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker. Hver tredje krone går til udlandet.

- Niels Ralund

Danskernes e-handel

Køb billet til "E-handel Danmark" og styrk dig i konkurrencen

Hvert andet tøjkøb sker i udlandet

Det er især ”Tøj, sko og smykker”, som får danskerne til at klikke ind på udenlandske netbutikker som Zalando, Boozt og Asos. Hver fjerde netkøb i udlandet sker inden for ”Tøj, sko og smykker”. Næsten halvdelen af alle nethandler i kategorien bliver således gjort i en udenlandsk netbutik:

”Danske butikker står overfor nogle ekstremt store og dygtige konkurrenter med tyske Zalando i spidsen. Gigantiske butikker som netop Zalando og ikke mindst Amazon opererer med enorme budgetter, så de kan tilbyde fri fragt og gratis returnering, de kører med massiv markedsføring og så tilbyder de et stort udvalg til konkurrencedygtige priser. Uanset om din danske butik ligger på strøget eller på nettet, så er det meget svært at hamle op med.”

Andel af udenlandshandler fordelt på kategorier

De store æder mere og mere

Ifølge E-handelsanalysen bliver stadig flere nethandler foretaget hos de store udenlandske netbutikker. Eksempelvis er tyske Zalando den mest populære netbutik hos danske forbrugere, mens Amazon er rykket en plads frem til nummer to. Tilsammen står de for små 5 % af danskernes 162 mio. handler i 2016, og det bekymrer Niels Ralund:

”Respekt for Amazon og Zalando, som er super dygtige. Men udviklingen betyder, at vi om få år har et e-handelsmarked med ganske få gigantiske butikker, der styrer alle led i e-handlen. Jeg tror, at den eneste, der får ekstra travlt, er EU's konkurrencekommissær Magrethe Vestager. Lidt som vi ser det med konkurrencesager mod Facebook og Google i dag. Jeg synes ikke, at det er ikke den sundeste situation for hverken forbrugere eller virksomheder, og jeg er sikker på, at Danmark og dansk detailhandel kommer til at lide under det.”

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef