Amazon – hvem kan overleve i junglen?

Amazon buldrer frem med den ene vilde nyhed efter den anden, og gigantens vækst har allerede enorm betydning for dansk e-handel. Men hvordan gør vi os klar til livet i Amazons verden?

Tilbage i sluthalvfemserne stod jeg på scenen i Falkonersalen i København og fortalte om mit arbejde med at forvandle en dansk tech-virksomhed til en global spiller. Jeg var ikke den eneste på scenen den dag. Blandt talerne var også en lidt lavere fyr med nogenlunde samme frisure som mig og et par store, tunge Doctor Martens.

Han var klar i spyttet. Hans digitale boghandel ville på sigt udvikle sig til at blive verdens største netbutik, lød det ambitiøse budskab. Vi andre lyttede og smilte, mens vi tænkte, at hans ambitionsniveau nok ikke helt passede med virkeligheden. Det virkede faktisk til, at han skød godt og grundigt over mål.

Manden hed Jeff Bezoz, og han skød ikke over mål. Faktisk ramte han den lige i r*ven – for nu at blive i fodboldterminologien.

Jeff Bezoz’ digitale boghandel hed nemlig Amazon, og den har på forholdsvis kort tid vokset sig til noget, jeg ikke mindes at have set tidligere.

Så vilde er de! 

De nyeste tal fra USA viser eksempelvis – og hold nu fast – at Amazon i 2016 stod bag 53 % af den amerikanske e-handelsvækst, og virksomheden sidder på 43 % af al e-handel i USA. 43 %!

Det er ikke kun i USA, at Jeff Bezoz’ virksomhed stormer frem. I Tyskland er Amazon lige så store som de ni nærmeste konkurrenter tilsammen. Og her taler vi altså konkurrenter som Zalando, OTTO og Apple.

I Danmark er e-handlen stadig spredt på mange butikker, men Amazon snuppede i 2016 2% af alle nethandler – vel og mærke uden at have en dansk hjemmeside eller bruge penge på markedsføring. De er dermed allerede større end Saxo.dk, Coop og Asos. Udviklingen peger altså mod, at de store vil snuppe en stadig større del af kagen.

Selvom det er svært at forestille sig, så ser det kun ud til, at gigantvirksomheden vil fortsætte vokseværket. En af grundene til den eksplosive vækst i USA, hvor de gik fra en markedsandel på 33 % i 2015 til 43 % i 2016, er nemlig nye teknologiske løsninger og services, der betyder, at kunderne aldrig behøver at komme ud af Amazons univers. Tag bare den digitale assistent Alexa, der lader kunder bestille varer på Amazon ved hjælp af tale. Lidt som vi kender det fra Apples Siri. I 2016 havde 8,2 mio. amerikanske kunder anskaffet sig sådan en. Det er en vækst på 173 % fra 2015.

Også Amazons eksklusive Prime-abonnement, der for 99$ om året giver abonnenterne en række fordele som fri fragt og hurtigere levering, er i voldsom vækst. I 2016 vurderede Fortune, at mere end 63 mio. amerikanske kunder havde et Prime-abonnement, og dermed er mere end halvdelen af Amazon-brugerne i USA nu faste abonnenter. Fordelen for Amazon er, at abonnenterne køber for meget mere, og de behøver for manges vedkommende heller ikke at klikke ind på andre sider end Amazon.   

Mærsk og co. bekymrer sig

Hvis kunderne alligevel føler et behov for at snige sig ud i den fysiske verden, så står Amazon også klar her. Eksempelvis i de nye butikker, hvor kunderne blot registrerer varerne på deres Prime-konto via mobilen og dermed slipper for at stå i kø eller svinge kreditkortet. Nemt og bekvemt. Mon Wal-Mart, Tesco, Coop og alle de andre skæver med bekymret mine mod giganten?

Løfter vi blikket, ser vi, at Amazon allerede er ved at sætte sig på hele forretningskæden. Lige fra produkt til logistik. Det ser vi senest med de meget modne skibe-, drone- og flyambitioner. Ja, faktisk er Amazon allerede så stor på området, at selveste Mærsk anser virksomheden som en reel trussel!

Jeg tror, at Amazons teknologi om ikke særlig lang tid bliver en så inkorporeret del af brugernes liv, at vi ikke vil tænke over, at vi faktisk kun handler i Amazon.

Jungleloven

Jeg synes stadig, at det er helt vildt imponerende, hvad den ambitiøse mand i Doctor Martens-støvler har præsteret. Det kan man kun nikke anerkendende til.

Ikke desto mindre er jeg også bekymret.

Jeg frygter nemlig, at vi om ikke så mange år vil stirre på et detail- og e-handelsmarked, hvor Amazon og den kinesiske pendant, Alibaba, kontrollerer markedet fuldstændigt. I stedet for en junglelov, vil vi altså få en Amazonlov, hvor små og mellemstore virksomheder stille og roligt bliver kørt af banen.

Jeg tror ikke, at hverken forbrugere, virksomheder eller for den sags skyld lande kan leve med det scenarie.

Men hvad gør vi?!

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

24. feb 2017 Jesper Elmgren Korskjær

Vi tilpasser os vel den virkelighed vi er en del af. Der er mange måder at gribe situationen an på. Konstant fokus på bundlinje, evne + vilje til at innovere , være first movers, og sidst men ikke mindst så er den lille butiks store force vs. den store mastrodont, kunderelationen. Empati og kvik dansk humor er noget af det vi ser danske virksomheder have stor succes med eks på sociale medier. Mit råd, omend lidt diffust: vær en feeeed virksomhed!

24. feb 2017 Niels Ralund

Hej Jesper Ja, det er jo heldigvis en af menneskets bedste evner - vi kan tilpasse os:) Derudover er jeg helt enig i dine betragtninger. Især i forhold til at levere en god og personlig kundeservice! Det er rigtig mange butikker heldigvis gode til. Det viser vores analyse også. God dag. Mvh. Niels.

25. feb 2017 Heidi Kusch

Jeg bor i Tyskland og er prime kunde hos Amazon, og lige præcis deres kundeservice tror jeg faktisk er svær at slå! Personlig stoler jeg 100 % på, at jeg altid får den bedste og hurtigste løsning hos dem. Derudover spiller vurderingerne fra deres andre kunder en kæmpe rolle i mine købsvalg. Den er svær at slå. Så mit råd må være: if you can't beat them, join them!

27. feb 2017 Henrik Biering

FDIH går normalt meget op i forsendelses- og betalingsomkostninger. Men hvis man skal lave et effektivt modspil til platforme som Amazon (og Google m.fl.) skal tillige se på fordelingen af onkostninger til "Discovery" og "Trust". "Discovery" - at forbinde sælger og køber - står typisk for 10-30% af handelsværdien "Trust" i form af reputation, KYC eller sælger/køberbeskyttelse står i nogle få procent "Betalingstransaktion" (basal) står i brøkdele af en procent. Hvor planen med internettet bl.a. var at kunne overflødiggøre mellemænd, har vi p.g.a. manglende standarder for "Discovery" blot flyttet omkostninger fra traditionelle grossister til de ny "data-grossister". Man vil i dag ret simpelt kunne implementere væsentlig bedre discovery end platformenes til omkostninger omkring 1%, så virksomheder (store som små) og forbrugere kan spare anselige beløb ved at finde og handle med hinanden uden platforme som mellemmænd. Det vil jeg gerne tale med FDIH om.

27. feb 2017 Niels Ralund

Hej Henrik Det lyder interessant. Måske vi kan tage en snak om det? Smid mig en mail på nra@fdih.dk, sp finder vi ud af noget. Mvh. Niels.

2. mar 2017 Anni Bertelsen

Som Heidi skriver "If you can't beat them, join them". Meen, de skal vel have kamp til stregen. Der er selvfølgelig mange områder, hvor 'de store' har fordele, som det er svært at hamle op med i lille Danmark. Men det store spørgsmål er, hvordan man skiller sig ud! Hvorfor skal vi handle hos dig og ikke Amazon? Og hvordan får man det budskab ud - og ud i hele verden? Så find jeres kerneværdier - det der gør jer specielle. Og få det kommunikeret ud til kunderne på deres eget sprog. En af de største årsager til, at besøgende ikke bliver konverteret til køb er dårligt sprog.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder