Vejledning om kortgebyrer klar inden jul

Konkurrencestyrelsen arbejder på vejledning om kortgebyrer, og de mange spørgsmål fra FDIHs medlemmer vil indgå i arbejdet. Vejledningen vil være klar inden jul.

 FDIHs Tina Morell Nielsen og Henrik Theil mødtes tirsdag d. 6. december med Konkurrencestyrelsen for at få klarhed over reglerne om overvæltning af kortgebyrer.

Der var ikke så mange konkrete svar, men til gengæld lovede styrelsen, at FDIHs spørgsmål vil indgå i arbejdet med en vejledning, der skal være klar inden jul.

”Butikker må ikke lægge kortgebyrer oven i prisen ved køb på private betalingskort fra 1. januar 2018. Mange FDIH medlemmer spørger derfor, hvordan man skelner et privat betalingskort fra et firmakort” fortæller Tina Morell Nielsen.

Svaret er, at udstederne af betalingskort skal sikre, at firmakort kan identificeres elektronisk – fx ved at de har deres egen nummerrække. Flere PSP’ere vil formentlig tilbyde at holde styr på de to korttyper, så firmakortene kan trækkes for kortgebyret.  Er der betalt med et firmakort må gebyret altså overvæltes. Det spiller derimod ingen rolle, hvem der betaler med kortet, herunder om det købte er til privat brug.

Hvad med ViaBill, MobilePay og Paypal?

Der har også været mange spørgsmål om, hvilke betalinger der er omfattet af forbuddet mod overvæltning af gebyr. Hvad med andre betalingsmåder som fx ViaBill, MobilePay, Paypal?
Desværre var der ikke helt enkle svar på de spørgsmål, da styrelsen i hvert tilfælde må granske om, om den konkrete betalingsløsning er omfattet af bestemmelserne i den nye betalingslov.

”Mange har talt om, hvorvidt man i stedet kan indføre et håndteringsgebyr, betalingsgebyr eller lignende. Her var Konkurrencestyrelsen mere forbeholden. Et sådant gebyr kan udgøre en omgåelse af reglerne, og må i hvert fald ikke relatere sig til det enkelte betalingskort. Her vil markedsføringslovens regler kunne komme i spil." 

”Vi drøftede, hvordan butikkerne kan få dækket de ekstra omkostninger, der er, når kunden ikke skal dække den direkte udgift til den valgte betaling. Det er lovligt at bruge guleroden: Det kan være tilbud om fri fragt, rabatter eller fx optjening af bonuspoint ved brug af bestemte betalingsformer, så der er lagt op til nytænkning i butikkerne om, hvordan vi får kunderne til at vælge det billigste betalingsmiddel. Det er nok lidt bøvlet i forhold til andre love, men vi tager tvivlsspørgsmål op med de forskellige myndigheder i takt med, at de dukker op,” forklarer Henrik Theil.

En livlig debat i FDIHS netværksgruppe ”Netværket for Digitale Købmænd”  på Facebook og mange kommentarer FDIHs web viser, at kortgebyrerne fylder meget hos netbutikkerne. FDIH følger op på udviklingen.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef