Tysk model vækker opsigt

Indbyggerne i den tyske by Bonn har fået deres egen digitale markedsplads, hvor de kan købe varer fra de lokale butikker og få dem leveret til døren. Spændende initiativ, som danske virksomheder og beslutningstagere bør holde øje med, mener FDIH.

AllyouneedCity er navnet på den nye digitale markedsplads, som Deutsche Post DHL Group har lavet for de lokale butikker i byen Bonn. Butikkerne kan ganske simpelt lægge deres varer op på platformen, og herefter kan kunderne kigge og klikke løs. Indtil videre har 90 butikker meldt sig til platformen, som netop er gået i luften. DHL står for at levere varerne til kunden – det koster 9,90 Euro for levering inden for to timer, og 6,50 Euro for levering dagen efter. Kunderne kan også læse mere om butikkernes åbningstider, linke videre til Facebook og meget mere. 

”AllyouneedCity giver butikkerne mulighed for at vise deres sortiment frem for kunderne i byen og regionen, og samtidig kan de udnytte den stigende e-handel, siger Achim Dünnwald, adm. direktør hos DHL Parcel.  

Det bliver spændende at følge eksperimentet i Bonn, for jeg mener, at det her kan være vejen frem, hvis vi skal holde gang i dansk handel.

- Niels Ralund

Kan inspirere Danmark

Hos FDIH følger adm. direktør Niels Ralund med stor interesse udviklingen i det tyske, og han opfordrer andre til at gøre det samme. Der kan nemlig være inspiration at hente for danske virksomheder, mener han:

”De danske butikker er generelt godt med på nettet, men denne model er stadig interessant. For de lidt mindre og lokale butikker, der måske ikke lige synes, at de har ressourcerne til at lave deres egen netbutik kan den tyske model være en genvej til blive en del af væksten på nettet, og de kan møde de lokale kunder, der måske ikke lige kommer forbi den fysiske butik.”

Godt for butikker på nettet og strøget

I Danmark kører debatten om, hvorvidt væksten på nettet tager livet af de lokale, fysiske butikker. Det har blandt andet ført til kampagner, hvor forbrugerne er blevet opfordret til at handle i de lokale butikker. Ifølge Niels Ralund bør danske byråd, handelsforeninger og andre med ansvar og interesse for byudvikling og handel følge den tyske model tæt i stedet for at bekæmpe nettet:

”Det bliver spændende at følge eksperimentet i Bonn, for jeg mener, at det her kan være vejen frem, hvis vi skal holde gang i dansk handel. Vi skal ikke bremse udviklingen på nettet og fortælle kunderne, hvad de skal eller ikke skal. I stedet skal vi hjælpe både strøg-butikkerne og netbutikkerne med at gøre sig synlige og attraktive for kunderne.”

Det nytter ikke noget at brokke sig over, at mange handler på nettet. Det handler om at bruge nettet, for det giver rigtig gode muligheder for både at få nye kunder i biksen og fastholde dem, der ellers ville handle hos andre digitale tøjbutikker.

- Helle Engbork

Niels Ralund nævner den danske tøjbutik Engbork som et godt eksempel en butik, der udnytter de muligheder, som en tilstedeværelse på både nettet og strøget giver. Engbork startede som en fysisk butik i 2015, og i august 2016 åbnede tøjbutikken også på nettet. Det har været en rigtig god beslutning, fortæller ejer Helle Engbork:

”Det nytter ikke noget at brokke sig over, at mange handler på nettet. Det handler om at bruge nettet, for det giver rigtig gode muligheder for både at få nye kunder i biksen og fastholde dem, der ellers ville handle hos andre digitale tøjbutikker. Derfor vil jeg helt klart anbefale andre at omfavne nettet.” 

Helle Engbork vurderer, at 70 % af omsætningen i dag kommer fra nettet:

”Meget af omsætningen er flyttet på nettet, men vi har også mange kunder, der vælger at købe varen på nettet og hente den i butikken. Og så kan vi jo så yde en så god service, at de også lige nupper et par sko med.”

Niels Ralund understreger, at den tyske model er i en tidlig fase, og derfor er der stadig mange detaljer, man skal have styr på:

”Vi ved ikke, hvem der ejer kundedata, hvordan man kan reklamere på platformen og meget mere. Ikke desto mindre er det et projekt, som vi alle bør holde øje med.”

Besøg AllyouneedCity.de og se mere.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef