Svindel og misbrug med kort sker i udlandet

Kortsvindel udgør en forsvindende lille del af omsætning på nettet, men alle parter skal kæmpe for, at svindlerne bliver taget helt ud af spillet, vurderer FDIH på baggrund af nye tal fra Nationalbanken.

Nationalbankens nyeste tal viser, at der i 2. kvartal af 2017 blev svindlet for 76,6 mio. kr. med danske betalingskort. 73 % af svindlen skete på nettet, hvor der blev svindlet for 65 mio. kr.  

Svindlen rammer især, når forbrugeren klikker sig ind på butikker, der ikke slutter med .dk. Således blev der svindlet for 38,3 mio. kr. i udenlandske netbutikker, mens der til sammenligning blev svindlet for 17,7 mio. kr. i danske netbutikker.

”Svindel er et problem, som vi skal bekæmpe, men jeg hæfter mig også ved, at svindlen heldigvis ikke udgjorde mere end 0,4 promille af den samlede kortomsætning, og i Danmark udgjorde misbruget blot 0,2 promille af omsætningen,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Svindel er et problem, som vi skal bekæmpe, men jeg hæfter mig også ved, at svindlen heldigvis ikke udgjorde mere end 0,4 promille af den samlede kortomsætning.

Han mener på baggrund af de nye tal, at det er sikkert at handle på nettet – især når forbrugeren handler hos de danske netbutikker:

”Der vil altid være en risiko, men det er der også, når man handler nede i den lokale dagligvarebutik eller butikken på strøget. Hvis man handler i udlandet, skal man lige tænke sig lidt mere om og vurdere, om siden virker troværdig.”

Grafik: Nationalbanken

Nyt system sætter en stopper for svindlen

Niels Ralund mener, at nethandel er blevet mere sikkert, efter der er blevet indført nye sikkerhedssystemer i forbindelse med betalingen. Han henviser til Nets’ løsning Dankort Secured by Nets, som efterhånden er blevet rullet ud til mange af de danske netbutikker. Løsningen indebærer, at forbrugerne får tilsendt en kode på SMS, når de handler for mere end 450 kr.:

”De første erfaringer med løsningen er heldigvis, at størstedelen af svindlen med kort forsvinder. Derfor forventer vi også, at en meget stor del af svindlen er væk, når Nationalbanken offentliggør tal fra 3. og 4. kvartal.”

Det er for optimistisk at tro, at de organiserede digitale tyveknægte vil opgive ævred med svindel og begive sig ud på det almindelige arbejdsmarked, og derfor skal vi alle knokle for, at vi kan være på forkant med svindlernes næste træk.

Selvom den nye løsning gør livet surt for svindlerne, er der stadig behov for, at kortudstedere, netbutikker og myndigheder arbejder sammen for at sætte en effektiv stopper for svindlen, pointerer Niels Ralund:

”Det er for optimistisk at tro, at de organiserede digitale tyveknægte vil opgive ævred med svindel og begive sig ud på det almindelige arbejdsmarked, og derfor skal vi alle knokle for, at vi kan være på forkant med svindlernes næste træk. Det er en lang og sej kamp.”

Læs mere om Nets løsning

Se tallene fra Nationalbanken

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice