Medlemmerne spørger: Skal vi sende kvittering, når vi trækker betalingen?

Har du som netbutik pligt til at sende en kvittering, når du trækker betalingen hos en kunde? FDIH har svaret.

Baggrunden for spørgsmålet er, at nogle virksomheder oplever, at deres kunder bliver irriterede, når de først modtager en ordrebekræftelse og senere hen modtager en kvittering for betalingen.

Det korte svar:

Ja, det fremgår af de fleste indløsningsaftaler, at kortholder har krav på en kvittering for enhver betaling. Virksomheden skal udlevere/sende en kvittering til kortholder, når betalingen er gennemført. Men kvitteringen kan formentlig undlades, når beløbet trækkes nogenlunde samtidig med, at kunden modtager en bekræftelse af aftalen på et varigt medium i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens regler. Det forudsætter dog, at de oplysninger, som kræves efter indløsningsaftalen, er indeholdt i bekræftelsen. Se nedenfor.

Den grundige forklaring:

Der er, så vidt vi kan se, ikke nogle lovkrav om, at kunden skal modtage en kvittering for betalingen. Derimod er der ifølge e-handelsloven krav om, at der straks efter bestillingen skal sendes en elektronisk bekræftelse af, at ordren er modtaget, og der skal også sendes en bekræftelse af aftalen på et varigt medium med oplysninger om fortrydelsesret mv. (forbrugeraftaleloven).

Forbrugerombudsmanden

Det fremgår af Forbrugerombudsmandens retningslinjer om ”betalingsmodtageres håndtering af betalinger ved fjernsalg”, kapitel 9, at:

Betalingsmodtager må umiddelbart efter gennemførelsen af en betaling eller modtagelsen af en ordre give forbrugeren en kvittering/ordrebekræftelse med de nødvendige oplysninger, som dokumentation for betalingen/afgivelsen af bestillingen.

Ordrebekræftelsen/kvitteringen skal tjene som dokumentation for forbrugeren, så denne kan se og kontrollere betalingsordren og sammenholde denne med de oplysninger, som forbrugerens udbyder skal give om gennemførte betalingstransaktioner.

Ordrebekræftelsen/kvitteringen bør som minimum indeholde oplysninger om:

  • betalingsmodtagers navn og kontaktoplysninger
  • en beskrivelse af den(de) bestilte vare(r) eller tjenesteydelser
  • hvor det er relevant bestillings- og leveringsdato
  • samlede betalingsbeløb
  • betalingen er gennemført, herunder om der er tale om forudbetaling,
  • hvor det er relevant om der er tale om en tilbagevendende betaling i et løbende aftaleforhold

Indløsningsaftale om Dankortet

Det fremgår bl.a. af Betalingskortaftale for Dankort punkt 10, at kortholder har krav på en kvittering for enhver betaling. Virksomheden skal udlevere/sende en kvittering til kortholder, når betalingen er gennemført.” Det vil sige, at du gennem din indløsningsaftale forpligter dig til at sende en kvittering til din kunde, når du trækker betalingen.

Tilsvarende regler findes i indløsningsaftaler vedr. Master Card og andre kort.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef