Gode råd om brug af influenter og bloggere

Forbrugerombudsmanden har revideret sine ”Gode råd til influenter om skjult reklame”. Hvis du som virksomhed bruger bloggere, YouTubere eller andre influenter i din markedsføring, kan du blive ansvarlig, hvis de overtræder reglerne om skjult reklame.

Den erhvervsdrivendes ansvar

Bruger du influenter til markedsføring af din virksomhed eller dine produkter, skal du informere influenten om, at reklamen tydeligt skal markeres som reklame.

Forbrugerombudsmanden anbefaler, at virksomheder udarbejder kontrakter med standarder til, hvordan omtalen af produkterne skal markeres. Standarderne sendes til influenterne, når der bliver indgået en aftale, når der bliver sendt et produkt eller lignende. Samtidig anbefaler Forbrugerombudsmanden, at den erhvervsdrivende løbende holder øje med, at standarderne bliver overholdt. Hvis du opdager, at de ikke bliver overholdt, skal du gøre hvad du kan, for at få influenten til enten at markere reklamen korrekt eller til at fjerne omtalen.

Reklamemarkering

Forbrugerombudsmandens opfattelse af, hvordan man markerer, at en omtale af et produkt er reklame, er blevet skærpet. Nu er det fx ikke længere tilstrækkeligt at skrive ”sponsoreret” eller ”betalt af XX”. Forbrugerombudsmanden anbefaler, at man benytter markeringen ”reklame” eller ”annonce”. Det er vigtigt, at forbrugerne tydeligt bliver gjort opmærksom på, at der er tale om reklame, inden de bliver udsat for reklamen.

Læs FDIH’s guide om brug af bloggere og andre influenter til markedsføring.

Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse 

”Gode råd til influenter om skjult reklame 

Ofte stillede spørgsmål om skjult reklame 

Nordisk standpunkt om skjult reklame 

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik