Analyse: Over halvdelen af danskerne køber julegaverne på nettet

Det er nemmere, hurtigere og billigere at købe julegaverne på nettet, og derfor vil forbrugerne i år putte rekordmange gaver i de digitale indkøbskurve. Netbutikker, der sælger legetøj, boligtilbehør og tøj, får et hæsblæsende julesalg, viser ny analyse.

Se infografikken nederst

Propfyldte butikker og trængsel og alarm får i stigende grad de danske forbrugere til at sætte sig godt til rette hjemme i sofaen og ordne julegaveindkøbene på nettet. Det viser en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel.

I år forventer 6 ud af 10 forbrugere (60 %), at de vil købe julegaver på nettet. Det er lille stigning i forhold til sidste år. Blot en femtedel af forbrugerne vil ikke købe julegaver online.

”Nethandel er en integreret del af detailhandlen, og det viser sig selvfølgelig også til jul, hvor forbrugerne helt naturligt kigger mod nettet, når de skal finde gaverne,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

7 ud af 10 forbrugere, der handler julegaver på nettet, svarer, at det er tidsbesparende, mens halvdelen mener, at det er lettere at handle online. 44 % af forbrugerne siger, at de sparer penge og slipper for trængslen, når de handler på nettet. Blandt dem, der handler julegaver på nettet, vil knap halvdelen (47 %) købe hovedparten på nettet:

”Det er hyggeligt at tage en slentretur på strøget med julebelysning og brændte mandler, men det kan også være en stressende tur fyldt med trængsel og alarm. Derfor forstår jeg godt, at mange vælger at finde varerne på nettet, hvor det ofte er både hurtigere og billigere. Det kan være med til at gøre julen mindre stressende,” siger Niels Ralund.

Det er hyggeligt at tage en slentretur på strøget med julebelysning og brændte mandler, men det kan også være en stressende tur fyldt med trængsel og alarm. Derfor forstår jeg godt, at mange vælger at finde varerne på nettet.

- Niels Ralund, FDIH

Hent analysen

Legetøj og tøj er årets julehit

Julen er traditionernes og hjerternes fest, og derfor er det ikke overraskende, at der igen i år ligger masser af legetøj og tøj under træerne.

Knap halvdelen af forbrugerne (47 %) vil gå på jagt efter legetøj til børn, mens 44 % vil putte tøj, sko og smykker i gaverne. Boligtilbehør vil også gemme sig i mange gaver, mens færre vil pakke gaver med gavekort, oplevelser og koncert- og biografbilletter op i år end sidste år.

Hos legebutikken.dk kan indehaver Helle Overgaard godt mærke, at julen er blevet en digital indkøbsfest:

”Julesalget går forrygende godt, og vi kommer til at slå rekord i år. Vores julesalg blev skudt i gang til Black Friday, hvor vi havde den største salgsdag nogensinde – selv om vi ikke kørte med tilbud.”

Ifølge indehaveren er det især en ny type børneknive til madlavning, som ryger over disken i år.

Julesalget går forrygende godt, og vi kommer til at slå rekord i år.

- Helle Overgaard, legebutikken.dk

Usikkerhed og hygge lokker forbrugerne i de fysiske butikker

For de forbrugere, der ikke køber julegaver på nettet, er det er oftest usikkerhed, der får dem til at fravælge nettet. Godt en fjerdedel af forbrugerne (28 %), der ikke køber på nettet, mener, at det er besværligt for modtagerne, hvis gaverne skal byttes, og 7 % er bange for, at gaverne ikke når frem. 68 % af forbrugerne, der ikke køber på nettet, svarer, at de foretrækker at handle i de fysiske butikker:

”Julen er præget af traditioner, og der er også en del forbrugere, som har juleindkøbene på strøget over listen med hyggelige traditioner, der skal fastholdes. Derfor tror jeg heller ikke, at de fysiske butikker skal frygte, at julegaveræset bliver en ren digital øvelse, selv om flere af indkøbene flytter over på nettet,” siger Niels Ralund.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Anders Henneberg Kaltoft
Kommunikationsmedarbejder
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Anne K. Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Julie L. M. Deschanel
Juridisk Studentermedhjælper (stud.jur)