Ugens medlem: Happy Helper

Det lyder måske lidt mærkeligt, at en flok unge mænd knokler benhårdt for at stå for rengøringen i så mange danske hjem som muligt. Ikke desto mindre det, hvad stifterne af Happy Helper gør. Åbenhed, iværksætterånd og verdens første deleøkonomiske-forsikring er midlerne.

Ordsproget Nød lærer nøgen dame at spinde er ganske passende, når Dennis Forchhammer skal forklare, hvorfor han sammen Jesper Brok-Jørgensen, Adam Hjorth og Mathias Ovdal i 2016 stiftede virksomheden Happy Helper:

”Som nybagte familiefædre oplevede vi, som så mange børnefamilier før os, et behov for at få hjælp til rengøringen, så hverdagen kunne hænge bedre sammen. Men det var stort set umuligt af booke online - og det undrede os.”

Stifternes undren er siden blevet til en virksomhed med 12 ansatte og 11.000 registrerede brugere, der hver dag udfører rengøring i mere end 100 danske hjem. Forretningsideen er simpel, men velkendt og minder om den, som AirBnB og andre deleøkonomiske platforme bruger. De registrerede brugere – i daglig tale Happy Helpers – er ikke ansatte, men fungerer i stedet som selvstændige erhvervsdrivende. Det betyder, at de selv fastsætter den løn, de tager for at gøre rent hos kunderne – lønnen skal dog mindst være 120 kr. Happy Helper tjener penge på at tage gebyr for formidlingen mellem en happy helper og en kunde. Netop formidlingsdelen er central, forklarer Dennis Forchhammer:

”Vi har knoklet meget for at kommunikere, at vi er en formidlingsplatform og ikke en rengøringsvirksomhed. Vi plejer at sige, at vi har sat strøm til den gamle opslagstavle, sendt den online og gjort den transparent.”

Som nybagte familiefædre oplevede vi, som så mange børnefamilier før os, et behov for at få hjælp til rengøringen, så hverdagen kunne hænge bedre sammen. Men det var stort set umuligt af booke online - og det undrede os.”

- Dennis Forchhammer, medstifter

Kritik og verdens første deleøkonomiske forsikring

Happy Helper har – som andre deleøkonomiske platforme – stået model til en del kritik, der typisk går på, at forretningsmodellen kan misbruges til at fremme sort arbejde og løndumping. Kritikken har dog ifølge Dennis Forchhammer ikke skræmt stifterne, som har lært meget af turen i medierne:

”Vi har holdt fokus på, at vi har en fuldt ud gennemsigtig platform, og vi ser alle vores brugere som lige vigtige. Samtidig har vi indgået i en åben dialog med både fagforeninger og politikere og gået forrest for at forbedre den danske model. Vi har lært, at når man påtager sig ansvar og arbejder hårdt, bliver det belønnet, og vi har også set, at kritikken er forstummet. Det er vi stolte af.”

De fire stiftere er også meget stolte af, at Happy Helper som den første deleøkonomiske platform har tegnet en forsikring, der sikrer, at de glade hjælpere får hjælp, hvis de får en arbejdsskade. Samtidig er kundernes indbo beskyttet, hvis der skulle ske et uheld:

”Det har været meget vigtigt for os. Derfor kontaktede vi et hav af forsikringsselskaber, men Tryg var de første, der forstod de udfordringer, som vi stod overfor og var villige til at hjælpe. Det er vi meget glade for, og vi skylder Tryg en stor tak.”

Det var fandme dumt!

Selv om de unge mænd på få år har skabt en voksende forretning og tegnet en banebrydende forsikring, så har der også været enkelte bump på vejen. Ligesom med rengøringen kan det nemlig være svært at komme i gang, forklarer medstifteren:

”Vi faldt i begyndelsen i noget, der hedder scope creep. Det betyder kort fortalt, at man bliver ved med at fylde på med ideer, hvilket resulterer i, at man aldrig når i mål. Vi ville udvikle den perfekt løsning fra dag ét, men på et tidspunkt kunne vi se, at vi aldrig ville komme i gang. Det var fandme dumt, og jeg ville ønske, at vi kunne sige, at vi lærte vores lektie. Det gjorde vi også delvist, men lige nu har vi måske lidt for mange ideer, som skal realisereres. Det er en balancegang, man nok aldrig lærer.”

Vi ville udvikle den perfekt løsning fra dag ét, men på et tidspunkt kunne vi se, at vi aldrig ville komme i gang. Det var fandme dumt.

- Dennis Forchhammer, medstifter

De mange ideer skal nu sættes i system og sorteres, så Happy Helper kan indfri deres mål:

”Vi skal blive ved med at fokusere på support og udvikle smart software, der er skræddersyet til mennesker. Så når vi også vores mål om at have Danmarks gladeste brugere,” slutter Dennis Forchhammer.

Fire gode råd fra iværksætteren

  1. Tag udgangspunkt i et problem, som du selv har oplevet. På den måde er du også mere passioneret omkring det, da det kommer fra den virkelige verden.
  2. Tal til menneskers følelser og ikke deres logik. Hvis du udvikler software, er det vigtigt, at du tilpasser det til mennesker af kød og blod. Hvilket leder til det tredje råd.
  3. Tal med dem, som rent faktisk bruger din platform. Den feedback er uundværlig. Feedback fra sociale medier er fint, men at tale med et menneske én til én slår alle online brugerundersøgelser, der findes.
  4.  Det sidste råd er; lad være med at lytte til alt for mange råd, så kommer du aldrig i gang :)

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef