Husk det nu: Ændringer i retningslinjer for prismarkedsføring træder i kraft 1. september 2017.

Forbrugerombudsmanden har sammen med en række branche- og interesseorganisationer, herunder FDIH, revideret retningslinjerne for prismarkedsføring. Det var ikke helt nemt at nå et resultat, og ændringerne blev derfor begrænsede. De er dog vigtige, og derfor skal du læse med.

Her kan du læse om de væsentligste ændringer.

Ifølge retningslinjerne kan du som før sammenligne en tilbudspris med din normalpris, hvis du overholder referenceperioderne i retningslinjerne. (Varen skal have været solgt i 6 sammenhængende uger til normalprisen umiddelbart før prisnedsættelsen.) Der er heller ikke noget i vejen for at bruge mængderabatter, kombinationstilbud og kortvarige 2-3 dages tilbud, som fx momsfri weekend og Black Friday.  

Det nye er, at en sammenligning med en normalpris kan blive vildledende, selvom du overholder retningslinjerne, hvis du kombinerer mulighederne for at lave før og nu-priser, som 3-dages tilbud, mængderabat eller kombinationstilbud, og produktet derfor er på tilbud så ofte, at det ikke kan siges at have en reel normalpris. Dette gælder også, hvis du markedsfører kortvarige tilbud (fx ”weekendtilbud”, Black Friday” osv.) på det samme produkt så ofte, at en normalpris ikke eller kun sjældent vil kunne forekomme.    

Den ændring gør, at de ellers meget klare retningslinjer bliver mere uklare. Du kan ved tilrettelæggelse af dine markedsføringskampagner ikke blindt følge retningslinjerne – men du må altid foretage en konkret vurdering af, om det er vildledende, når du ofte bruger 3-dages kampagner, mængderabat, kombinationstilbud og sparbudskaber.

I de nye retningslinjer sidestilles varer i outlets med restvarer og restpartier og må derfor markedsføres med en nedsat pris, indtil de er solgt. Du skal kunne dokumentere besparelsen i forhold til det, varerne kostede, da de blev solgt i hovedbutikken. Hvis varerne i outlettet nedsættes yderligere undervejs, må den nye pris og besparelse kun sammenlignes med varens pris umiddelbart inden den ekstra nedsættelse.

Der indføres en særregel for fyrværkeri, som nu må markedsføres i kombinationstilbud, hvori forskellige fyrværkeriprodukter indgår, og med mængderabat uden at overholde referenceperioderne. Undtagelsen for fyrværkeri gælder dog kun, hvis produkterne ved mængderabat kan købes enkeltvis og ved kombinationstilbud hver for sig i samme butik.

Der indføres krav til brug af udtrykket ”Spar op til”: Det budskab må kun bruges, hvis det har et reelt indhold. Du må kun bruge udtrykket, hvis besparelsen kan opnås på en repræsentativ og relevant andel af de varer, der er omfattet af tilbuddet.

Det tydeliggøres, at hvis en mængderabat på en vare, der altid sælges med mængderabat, ind i mellem gøres større, vil det være vildledende fortsat at sammenligne med 1 stk. prisen for den pågældende vare. Besparelsen ved den ekstra rabat skal sammenlignes med prisen ved den sædvanlige mængderabat.

Læs de nye retningslinjer

Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse.

Læs mere om markedsføring af fyrværkeri.

FDIHs guide om Prismarkedsføring bliver opdateret hurtigst muligt.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

6. sep 2017 Cindy

Der står ikke noget om hvordan man forholder sig når man gerne vil have en introduktionsrabat (på varer som er nye, som man ikke har solgt før og derfor ikke har haft til en bestemt pris i 6 mdr). Eller hvordan man forholder sig i forhold til åbningsrabat når man åbner første gang. Kan du eventuelt uddybe dette?

6. sep 2017 Tina Morell

I retningslinjernes punkt 10 og bemærkningerne til punkt 10, kan du læse, hvornår du må sammenligne med fremtidige priser (Introduktionstilbud og åbningssalg) Her behøver du ikke at have solgt varen i 6 uger før. Derimod skal den sælges eller udbydes til salg til normalprisen i en længere periode efter tilbuddets ophør.

7. sep 2017 Cindy

Tusind tak for svaret Tina :)

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef