Europæisk e-handel afviser EU-sikkerhedskrav, der kun beskytter banker

Ecommerce Europe afviser skarpt EUs seneste forslag til tekniske sikkerhedskrav for betalinger ved e-handel. Kravene fra EU-kommissionen og den europæiske tilsynsmyndighed EBA beskytter alene bankerne

Gang på gang har EU-Kommissionen og Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) vist deres støtte til banksektoren på bekostning af europæiske netbutikker og væksten i det digitale indre marked.

Det mener den europæiske e-handelsorganisation, Ecommerce Europe, som nu indtrængende opfordrer de europæiske lovgivere i både EU-parlamentet og i Rådet til at afvise de tekniske standarder (RTS) om stærk kundegodkendelse (SCA) ved netbetalinger, som Kommissionen og EBA har lagt sig fast på. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Ecommerce Europe.

Ecommerce Europe støtter fuldt ud behovet for at reducere den stigende svindel ved netbetalinger. Imidlertid vil EU-Kommissionens og EBA's forslag om, at de samme krav gælder alle typer betalinger, skabe urimelige og belastende byrder for både kunder og butikker på nettet. Det skævvrider konkurrencen mellem europæiske netbutikker på den ene side og fysiske samt ikke-europæiske butikker på den anden side.

"Netbutikkerne er afhængige af, at betalingsprocesserne er enkle og sikre. Det er afgørende for alle kundernes dispositioner ", siger Marlene Ten Ham, generalsekretær for Ecommerce Europe.

Organisationen oplever, at Kommissionen og EBA kommer til at straffe netbutikkerne og deres kunder, men ikke bedragerne. Forslaget fokuserer nemlig på teknisk besværlige løsninger, der passer til banker og betalingsudbydere, men desværre rammer e-handlen og væksten i det digitale indre marked.

SMV'ere og mobil e-handel rammes hårdest

En væsentlig del af væksten i e-handel er drevet af den hurtige stigning i mobil e-handel og mobile betalingsløsninger. Her udgør en tvungen anvendelse af komplicerede autentificeringsmetoder (SCA) en stor risiko for især de mindre netbutikker, der risikerer kundeflugt, når kunderne møder tvungne og urimelige krav for at sikre stærk kundegodkendelse. Det mærkes ikke i deres bank eller betalingstjenesteudbyder, men på butikkens bundlinje.

"Hvis EBAs rigide RTS-krav, der tager udgangspunkt i traditionelle netbetalinger fx med kreditkort, trækkes ned over hovedet på e-handlen, så stopper det udvikling og vækst til skade for både kunder og netbutikker," siger FDIHs public affairs chef Henrik Theil.

Den Europæiske Banktilsynsmyndighed, EBA, har opgaven med at formulere sikkerhedskrav til betalingsdirektiv 2, men EBAs tilgang til at afbalancere forbedret sikkerhed, konkurrence og bekvemmelighed har været kontroversiel. EBAs oprindelige udkast krævede, at alle online transaktioner over 10 euro (75 kr.) skulle underkastes udvidede sikkerhedsforanstaltninger. Det demonstrerer klart EBAs misforståelse af den digitale økonomi og med et enøjet fokus på at beskytte finansielle institutioner mod risikoen for svindel.

Først efter en samordnet indsats i erhvervslivets brancheorganisationer gav EBA efter i det oprindelige udkast og tillod undtagelser for stærk kundegodkendelse. I Danmark har Nets i dialog med FDIH, Finanstilsynet og andre aktører udviklet modellen "Dankort Secured by Nets", der giver sikrere kortbetalinger og mindre svindel, uden at det rammer omsætningen for de butikker, der har taget løsningen i brug.

"Der er altså andre og bedre løsninger, end de maskinagtige krav fra EBA. Derfor håber vi, at såvel politikere i EU og nationalt får EU-kommissionen til at ændre holdning, så RTS-kravene passer til markedet og den digitale udvikling," siger Henrik Theil, FDIH.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef