Derfor bliver du droppet på nettet

Dyr fragt, dorligt språg og tvivlsomme anmeldelser er nogle af de værste fjender for danske netbutikker. Det viser ny analyse, som dykker ned i, hvorfor forbrugerne dropper køb hos netbutikkerne.

Er din hjemmeside fyldt med klodsede stavefejl, slørede billeder og skjuler du dit CVR-nummer?

Så er der god grund til at få det ændret.

Det er nemlig nogle af de væsentligste årsager til, at dine kunder forlader en fyldt kurv eller hurtigt springer videre til en anden netbutik. Det viser FDIH E-handelsanalyse.

8 ud af 10 forbrugere (85%) vil vælge netbutikken fra, hvis butikken ikke fremviser kontaktoplysninger, og 83 % klikker væk, hvis hjemmesiden er fyldt med mistænkelige formuleringer og dårligt sprog.

Grafik: Jeg fravælger netbutikken:

”Tillid er alfa og omega, når man handler på nettet. Hvis kunden ikke kan finde et telefonnummer, en mailadresse eller et CVR-nummer, og siden også er fyldt med gebrokkent sprog, så er det svært at overbevise forbrugerne om, at de skal handle netop der,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Han understreger, at årsagerne til, at kunder vælger netbutikker til eller fra, er et gennemgående tema til Konverteringsdagen, som FDIH afholder d. 31. august.  

Danske forbrugere lægger også stor vægt på, hvad andre siger om netbutikken. Hvis de er usikre, vil 6 ud af 10 forbrugere læse, hvad andre skriver om butikken på nettet. 5 ud af 10 vil læse handelsbetingelserne, inden de beslutter sig for at købe eller ej.

”Danske forbrugere er ansvarlige. De kigger efter CVR-numre og kontaktoplysninger, og de tjekker handelsbetingelserne. I det hele taget bruger de deres sunde fornuft, og det gør det sværere for fupbutikkerne, mes de seriøse netbutikker bliver belønnet.”

Dyr fragt bremser købet

Analysen viser også, at dyr fragt stadig er det, der får flest kunder til at bremse et køb, når varen først er lagt i kurven.

Grafik: Derfor afbrød jeg købet

 

Når det er billigere at sende varer fra Kina til Danmark end fra Skive til Østerbro, så gør vi det meget svært for de danske virksomheder, og begrebet fair konkurrence bliver en smule udvandet.

- Niels Ralund

Godt hver femte netkøb (22%) i første halvår af 2017 blev afbrudt, fordi fragten blev for dyr.

”Mange af de store og især udenlandske netbutikker tilbyder ofte fri fragt, og derfor forventer mange kunder at få varerne leveret kvit og frit. Det ærgrer os, for den dyre fragt er en reel udgift, der er svær at ændre for de danske netbutikker – især de mindre.”

Fragtpriserne er en væsentlig årsag til, at danskernes e-handel i udenlandske netbutikker stiger, så den digitale grænsehandel vil runde 38 mia. kr. i 2017. Det bliver slået fast i en analyse fra FDIH, der viser, at 4 ud af 10 forbrugere, der har handlet i en udenlandsk netbutik, siger, at fragtprisen havde betydning for deres valg.

Ifølge Niels Ralund knokler de danske fragtvirksomheder og netbutikker for at gøre prisen så attraktiv som mulig, men de presses af forældede internationale postaftaler, som eksempelvis giver kinesiske netbutikker nogle yderst favorable vilkår. Niels Ralund opfordrer derfor danske og europæiske politikere til at tage et opgør med de internationale postaftaler.

”Når det er billigere at sende varer fra Kina til Danmark end fra Skive til Østerbro, så gør vi det meget svært for de danske virksomheder, og begrebet fair konkurrence bliver en smule udvandet. Derfor er der behov for, at de internationale postaftaler bliver moderniseret.”

Efter pres fra blandt andre E-commerce Europe, som FDIH er en del af, har Europa Kommissionen kastet sig over arbejdet med at modernisere postaftalerne.  

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef