Bloggen: 5 grunde til at droppe dine betalte kanaler

Det bliver dyrere og dyrere at skaffe en ny kunde. Måske skal du tænke nyt og droppe dine betalte kanaler? Her får du fem gode grunde af Micky Weis.

  1. Det er blevet langt dyrere 

Tøjbranchen er altid det bedste skræmme-eksempel. Det gik så godt – lige indtil Zalando og ASOS valgte at dumpe priserne på produkterne og øge deres Adwords budgetter. 

Derfor sidder de fleste nu og tænker ”godt jeg ikke er i tøjbranchen” – men kan vi virkelig tillade os at tro, at dette ikke kommer til at ramme langt de fleste brancher på et tidspunkt? 

Verdenen er blevet mindre og mindre, og grænserne er overflødige, hvad angår e-andel. Vi er i konkurrence med giganterne fra udlandet, som allerede har etableret sig på et hjemmemarked, og som derfor ofte har store budgetter til at indtage et land som Danmark. 

Hvis vi ser på CPC priserne over de sidste 10 år, har vi gennemgået en helt udsædvanlig stigning. Man kan også sige det på denne måde: Udbuddet er blevet større (der er kommet flere spillere til) – samtidig er efterspørgslen steget (der er flere, der handler online) – men udstillingsvinduerne via. betaling annoncering er ikke steget. Så vi er blot flere, der kæmper om de samme pladser. 

  1. Det er sjældent skalerbart 

Hvordan vil du skalere dine betalte annoncer? Vær konkret: Ved at bruge flere penge. Hvornår stopper det med at give mening? Når din ROI bliver for lav - og hvad er dit alternativ så? 

  1. Det er ikke langtidssigtet 

Når man kører betalt annoncering, har det ofte en bestemt levetid. Denne levetid er som regel ikke så lang og er blevet forkortet netop af ovenstående problematikker. Det er blevet for dyrt, og konkurrencen er stigende. Specielt indenfor de store industrier. 

Der er få brancher, der stadig kan drage nytte af betalt annoncering - eksempelvis B2B branchen. Mit bud er, at det kommer indenfor den næste årrække, så hvis det er den primære strategi, ville jeg allerede nu begynde at tænke over en plan B – så I kommer foran konkurrenterne. 

  1. Du er ikke anderledes end de andre 

At svømme imod strømmen og gøre noget, som andre ikke gør, er ikke lige frem noget, man kan sige, at betalt annoncering er eller står for. De fleste virksomheder kan tænde og slukke for deres annoncering (der kan selvfølgelig være forskel på kvaliteten af annonceringen). 

Så hvad gør dig egentlig anderledes end dine konkurrenter? 

Din Adwords-mand, Facebook-mand eller det bureau, du bruger, er måske dygtig, men er du egentlig bedre og anderledes? Vi skal igen tilbage til kernen af problemet: Vi er ved at ende med en masse af de samme typer online-forretninger. Det vil altid kun være de største spillere, der vinder. 

Giv dig selv en udfordring: Hvis du skulle starte forfra i dag og ikke måtte bruge en krone – hvad ville du så gøre? 

  1. Det er for nemt at bevise resultater! 

Jeg elsker at arbejde med cases, der har investorer som deres primære finansieringskilde. De vil have resultater med det samme – derfor er betalt annoncering ofte ”the way to go”, fordi det er relativt nemt at skabe gode metrics (data) for en stund. Problemet er ofte, når man skal skalere, som understreget herover, at det er hamrende svært at holde den lave pris pr. salg, pr. app-install eller service. 

Så min øvelse til dig: Hver uge skal du igangsætte en form for vækst strategi, der ikke tager udgangspunkt i betalt annoncering, men noget andet. Det kan være unboxing videoer på produktsiden, bygge et fedt tool, som du kan få gratis PR til. Det kan også være, du skal ”anskue” dit produkt eller service fra en ny vinkel. 

Hvad er Growth Hacking?

21 september hopper jeg på scenen til Ecom Power Day 2017 i DGI-huset i Aarhus, hvor jeg skal snakke om Growth Hacking. Netop ordet ”growth hacking” er udsprunget af virksomheder, der ikke er helt bevidste omkring, hvor deres vækst skal komme fra. SEO virker måske ikke (for stor konkurrence), pris pr. salg via. Adwords og Facebook er blevet for dyrt og content marketing tager for lang tid – og hvad gør man så?

Om Micky Weis

Micky Weis har arbejdet med SEO, Facebook og Content igennem de sidste 8 år. Hans arbejde med bla.  Platformen, Tattoodo, har afspejlet sig i artikler på bla. TechCrunch, Uncrate og i Børsen. Ligeledes har Micky haft fingeren med i et hav af start-ups og mellemstore virksomheder som digital konsulent hos bla. Thornico A/S, smykkekoncernen Hvisk, Youtube successen SlikhaarTV m.fl. Senest har Micky fungeret som CMO i Firtal Web A/S, i rollen som digital chef for 8 forskellige webshops og en omsætning på den gode side af 80 millioner kroner. I dag er Micky vendt tilbage til konsulentlivet efter 2 års pause og startet konsulentfirmaet Weisio ApS der varetager det meste af online paletten for en lang række danske og udenlandske virksomheder. Den resterende tid bruger han på at vejlede over 5.000 månedlige læsere på hans personlige blog, Mickyweis.com

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef