Analyse: Dansk e-handel buldrer frem mod ny rekord

De danske forbrugere handlede for 57 mia. kr. på nettet i de første seks måneder af 2017. Dermed er dansk e-handel på vej mod endnu en omsætningsrekord. Det glæder Foreningen for Dansk Internethandel, som dog er bekymret over, at fire af de fem mest populære netbutikker er udenlandske.

De danske netbutikker kan se tilbage på et travlt første halvår af 2017. Forbrugerne klikkede nemlig løs hos de digitale butikker og brugte rekordmange penge på nettet.

56,9 mia. kr. fordelt på 84,7 mio. handler blev det til i de første seks måneder af 2017. Det svarer til en vækst på 13 % i forhold til forbruget i 1. halvår af 2016, og det glæder Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel:

”Det er heldigvis ikke overraskende, at vi ser endnu en omsætningsrekord, for både danske forbrugere og butikker er helt fremme, når det kommer til e-handel.”

Mens væksten ikke overrasker Niels Ralund, så hæfter han sig ved en række andre interessante tal i analysen:

”14 % af alle handler bliver lavet på mobilen. Det er en vækst på 40 % i forhold til 2016, og samtidig flytter en del af betalingerne fra de traditionelle betalingskanaler som Dankort og Mastercard til nyere løsninger som eksempelvis Mobilepay. Det betyder, at hvis du som netbutik ikke er mobilklar, kan du godt vinke farvel til omsætningen.” 

Hvis du som netbutik ikke er mobilklar, kan du godt vinke farvel til omsætningen.

- Niels Ralund

Ifølge direktøren er det også værd at bemærke, at et stigende antal forbrugere vælger at få leveret deres varer i pakkeautomater eller andre udleveringsteder frem for at få pakkeposten til at ringe på derhjemme.

”De senere år er der kommet flere selvhentere blandt forbrugerne, som har mange forskellige krav til, hvor de vil have varerne leveret, og hvad de vil betale for det. Det skal både netbutikker og logistikvirksomheder selvfølgelig tage hensyn til.”

Giganterne strammer grebet

FDIHs analyse viser også, at de udenlandske giganter strammer grebet om de købestærke danske forbrugere. En tredjedel af forbruget – svarende til 38 mia. kr. om året – forsvinder nemlig over grænsen, hvor e-handelsmastodonter som Zalando, E-bay og Amazon tager imod med åbne arme. Det afspejler sig også på listen over de 20 mest anvendte netbutikker. Halvdelen af butikkerne er udenlandske, og Coop.dk er eneste danske butik i top fem.

”Det giver en del malurt i bægeret, at så mange penge hvert år forsvinder ud af landet, men det er desværre ikke overraskende. De danske netbutikker er hammerdygtige, men de står over for nogle gigantiske konkurrenter, der nyder godt af deres voldsomme størrelse i forbindelse med fragt, pris og markedsføring,” siger Niels Ralund.

De danske netbutikker er hammerdygtige, men de står over for nogle gigantiske konkurrenter, der nyder godt af deres voldsomme størrelse.

- Niels Ralund

Hvad køber danskerne på nettet?

 

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

28. aug 2017 Michael Bay Sørensen

Hej FDIH Spændende artikel, og ikke mindst spændende og se hvad der sker i fremtiden. Jeg deler nemlig samme frygt mht. udenlandske virksomheder. F.eks. er det også her vi møder de største konkurrenter i vores webshop. Fordi vi konkurrere mød Kina med Wish, og USA med Amazon (Kina igen) - og her er prisen afgørende. Faktisk kan vi se ca. 50% besparelse af vores produkter, hvis man handler i Kina. Det er tankevækkende, og det er frygteligt for Dansk Økonomi hvis man ser langsigtet. Det skævvrider det hele, og gør det svært for de små at overleve. Jeg glæder mig til at se hvad fremtiden har at byde på. Fordi jeg er ikke sikker på det varer ved. Ikke mindst for at se om 3-4 år, når alt handel foregår mobilt og skal leveres LIGE NU med droner. De bedste hilsner Michael fra Powercube.dk

31. aug 2017 Jan Juelskjaer

Hej FDIH og tak for den gode artikel. Ovenstående analyse med de 20 mest anvendte netbutikker, beror sig på at i spørg repræsentativt hvor man handlede sidste gang. Findes der muligvis en lidt mere faktuelt liste baseret på antal ordre eller omsætning? Min teori er at de bedst brandede netbutikker ligger øverst i folks erindring og derfor også modtager en højere placering end hvad reelt er. Eksempelvis fanger det mit øje at Danskespil ligger nummer 19 på listen, på trods af en årlig online omsætning på over 2 mia. kr. Hvorimod Nemlig.com der med den halve online omsætning ligger på en flot 8. plads.

1. sep 2017 Søren/FDIH

Hej Jan Tak for kommentaren. Nej, det gør der ikke. Det ville kræve, at vi havde adgang til virksomhedernes omsætning osv. Det har vi ikke. Hvis vi havde, så havde vi også lavet en liste - den ville nemlig også være meget interessant. Mvh. Søren/FDIH

4. sep 2017 Søren Lodberg Therkildsen

Jeg hæfter mig ved i overskriften: 'bekymret over, at fire af de fem mest populære netbutikker er udenlandske'. Egentlig er det en tragisk situation syntes jeg. I 2011 var jeg færdig med en overordnet konceptbeskrivelse som gik på hvordan fremtidens forbrugere kunne tiltrækkes af et virtuelt indkøbsmiljø via fristende rammer og tilbud. I perioden (nogle år) forsøgte jeg at få opmærksomhed om 'udfordringen' og kan nævne at jeg i 2014 faktisk forsøgte at få en debat igang med jer (FDIH). Desværre var interessen ikke voldsom stor og jeg tror egentlig det blev opfattet sådan at jeg havde et webshop koncept som skulle på banen. Mit budskab dengang var istedet at få debat igang om proaktiv sikring af internethandel i DK og skabe rammer som kunne anbefales internt i DK. TIden er gået og min lærdom er det er svært at få opmærksomhed (ikke kun hos FDIH .. men hos de store spillere på markedet). Jeg håber der er løsninger derude blandt de innovative hoveder :)

5. sep 2017 SØren/FDIH

Hej Søren, Tak for din kommentar. Jeg kender ikke til forløbet den gang, men kan blot konstatere, at vi igennem de seneste år har haft stor fokus på konkurrencen fra udlandet. Det vil vi fortsætte med. Mvh. Søren/FDIH

5. sep 2017 Søren Lodberg Therkildsen

Mange tak for svar - og dejligt at vide i har stor fokus på nethandel som 'tabes' til udlandet. Jeg er nu af den klare opfattelse (både får år siden og idag) at det ikke er nok at have fokus på problematikken, men istedet bør tænke proaktiv på etablering af virtuelle rammer for fremtiden. Jeg tror mange forbrugere kunne spare tid og besvær hvis der var mere struktur i nethandel. Jeg fremsender gerne igen materialet til jer - og det er ikke tænkt som et virksomheds koncept, men et debat oplæg til hvordan forbrugeren kan spare tid i en travl hverdag. :)

5. sep 2017 Søren/FDIH

Hej Søren. Det er du velkommen til . swp@fdih.dk. /Søren

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef