Ugens medlem: AccuRanker - få bedre styr på dine søgeord

Mange danske netbutikker kan få flere kunder i biksen, hvis de får bedre styr deres søgeord og organiske indsats. Det mener AccuRanker, der selv har fuld fart på vækstambitionerne.

Har du helt styr på, hvordan søgeord peger ind på din netbutiks hjemmeside? Hvis ikke, så er du ikke alene, forklarer Henrik Jørgensen, der er medstifter af virksomheden AccuRanker:

”Det er super vigtigt, at netbutikkerne ved, hvordan søgeord peger ind på deres indhold. Det ved mange ikke, og det er en stor udfordring. Det siger sig selv, at hvis en forbruger søger på gule gummistøvler og så lander på din side med blå gummistøvler, så vil de ret hurtigt forlade siden. Det skader din dwell time, og det skader dine placeringer over hele linjen. Derfor skal netbutikkerne have styr på deres søgeord.”

AccuRanker hjælper virksomheder med at få et overblik over deres organiske situation hos Google og Bing. Hvis danske netbutikker skal klare sig godt på søgemaskinerne, skal de bruge mere tid på at tænke ud af boksen og lave indhold, der får kunderne ind på siden – og bruge mere tid der, forklarer Henrik Jørgensen:

”Det handler om søgeord og indhold. Alle virksomheder har historier, der kan laves om til interessant og delbart indhold. Tag eksempelvis en butik, der sælger el-artikler, de kan sikkert lave en interessant guide til, hvordan man hænger en lampe op. Det får forbrugeren til at bruge længere tid på siden, og det forbedrer din placering.”

Det er super vigtigt, at netbutikkerne ved, hvordan søgeord peger ind på deres indhold. Det ved mange ikke, og det er en stor udfordring.

- Henrik Jørgensen, AccuRanker

Bliver du talt om?

AccuRankers spidskompetence er at vise virksomheder, hvordan deres indekserede søgeord peger på deres indhold, og hvor meget trafik de får – og bør få – fra søgeordene. Som led i det arbejde har virksomheden netop lanceret servicen Share of Voice, der giver virksomhederne mulighed for at se, hvordan de ligger på det organiske marked ud fra alle deres søgeord. De kan også se, hvordan de ligger i forhold til deres konkurrenter:

”Med Share of Voice får du et præcist overblik over dine konkurrenter, når du opsummerer alle dine søgeord. Derved kan du se, hvem du konkurrerer imod, og du kan se, hvor din indsats bør ligge – hvis du mister trafik fra et søgeord, så bør du selvfølgelig bruge den information.”

Grafik: Share of Voice viser, hvordan du klarer dig organisk i forhold til dine konkurrenter.

Share of Voice bliver udregnet ved at kigge på den gennemsnitlige søgning per måned og derefter på placeringen af et givent søgeord. Ifølge Henrik Jørgensen bør virksomheder, der ligger nummer 1 på et søgeord, få cirka 30 % af trafikken.

Big Data og store ambitioner

Accuranker blev stiftet i 2013 af Henrik Jørgensen og Christian Pedersen. I dag har virksomheden otte medarbejdere og vokseværk. Derfor søger AccuRanker i øjeblikket to udviklere og en growth hacker:

”Vores plan er at blive endnu mere synlige på det udenlandske marked, vi har i dag 1200 aktiv betalende kunder fordelt på 61 lande, det tal skal om 3 år hedde 4000. Derfor er vi i dag på den store ansættelses-runde, og vi regner med at blive over 30 mand på kontoret om 3 år.”

Virksomheden har også kastet sig over behandlingen af big data:

”På stående fod lagrer vi 10GB dagligt, det kræver en god struktur, så vi kan lave lækre og hurtige indextal, der kan komme vores brugere til gavn, så vores kunder kan bliver mere synlige på det organiske marked,” slutter Henrik Jørgensen.

Mød AccuRanker 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef