Er dine handelsbetingelser opdaterede?

Forbrugerombudsmanden har netop udtalt, at forbrugere ikke ifølge loven har ret til at fortryde enkelte dele af et samlet køb. I lyset af den afgørelse skal du være opmærksom på, om dine handelsbetingelser er formuleret korrekt.

”Vi ved, at de fleste netbutikker stort set altid tilbyder kunderne delvis fortrydelse. Da det ikke er en ret, der fremgår af loven, bør I skrive i jeres handelsbetingelser, hvis kunden kan fortryde enkelte dele af et samlet køb. I så fald bør I også tage stilling til, om kunden skal have leveringsomkostningerne tilbage, hvis købet fortrydes delvist. Vil I kun tilbagebetale leveringsomkostningerne ved fortrydelse af det samlede køb, må I skrive det. Skriver I ikke noget, er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at kunden har krav på at få leveringsomkostningerne tilbagebetalt ved delvis fortrydelse,” forklarer Tina Morell, chefjurist i  FDIH. 

Tilbyder I jeres kunder fri levering, behøver I ikke foretage jer noget. 

FDIH har opdateret vores forslag til handelsbetingelser, så det fremgår, at kunden kan fortryde dele af et samlet køb, men at leveringsomkostningerne kun tilbagebetales, hvis den samlede ordre fortrydes. Det nye er indstreget med gult i handelsbetingelserne.

Dem kan du som medlem finde under vores juridiske guides

Du kan også se Forbrugerombudsmandens afgørelse.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef