Direktøren blogger: Årets skarpeste formulering

Jeg faldt for nyligt over en af de mest præcise formuleringer, jeg har læst i år. Sætningen understreger det store potentiale, som mange danske B2B-virksomheder har for at styrke forretningen gennem digitalisering og websalg.

Det er Hugo Dorph fra Solar A/S, der i sit indlæg i Berlingske d. 18. april står bag én af årets klogeste betragtninger, som lyder:

”B2B-kunder er blot digitale forbrugere på arbejde.”

Hugo Dorph mener, at B2B-virksomhedernes manglende fokus på websalg står i skærende kontrast til danskernes generelle købelyst på nettet, der år efter år sætter rekord. Jeg er helt i enig.

De mange rekorder viser nemlig, at forbrugerne for længst har taget de digitale muligheder til sig. Hvis vi skal have yderligere gang i dansk vækst og eksport på B2B-området, er det på tide, at virksomhederne indser, at deres ansatte og kunder er digitale forbrugere, der ligesom stort set alle andre danskere allerede handler, kommunikerer og begår sig på nettet.

Hvorfor? Fordi det oftest er nemmere, hurtigere og billigere. Det kan B2B-virksomhederne lære af. 

Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, men det er både muligt og i høj grad nødvendigt.

Ifølge Hugo Dorph har Solar A/S haft fokus på de digitale muligheder nærmest, før de opstod. Hatten af for det. B2B-virksomheder, der ikke er kommet ud af starthullerne lige så hurtigt, skal dog ikke give op, men i stedet lade sig inspirere.

Det kan nemlig sagtens lade sig gøre at sparke gang i den nødvendige digitalisering og websalg, selvom man ikke var i gang som de første. Det har vi flere eksempler på i FDIH. Se bare på Brødrene Dahl og Brødrene AO Johansen, der er nået meget langt på relativt kort tid.

Menneske til menneske

En del af digitaliseringsarbejdet begynder med, at virksomhederne ændrer betegnelsen B2B til H2H. Human2Human. Det skal ikke være et nyt buzzword, men en påmindelse om, at det er en transaktion mellem mennesker. For at gøre transaktionen nemmest for begge parter, skal virksomhederne omfavne de digitale muligheder. Det handler blandt andet om at sikre bedre arbejdsprocesser, hurtigere levering og bruge data til at skræddersy købs- og salgsprocesserne og sikre personlige og relevante tilbud.  

I takt med at virksomhederne forhåbentligt i højere grad kaster sig ud i de digitale muligheder, får politikerne og uddannelsesinstitutionerne en vigtig opgave med at sikre, at virksomhederne har adgang til de uddannelsestilbud og den arbejdsstyrke, som en digital omstilling kræver. Behovet er presserende, og der er brug for alle parter. Vi er klar til at bidrage til indsatsen.

Tak til Hugo Dorph for at bidrage med kloge ord til en vigtig debat. 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef