Danskerne shopper løs på mobilen

Forbrugerne handler for alvor på smartphones og tablets, og Google siger Mobile First. Den nye mobile virkelighed stiller krav til netbutikkerne, der skal sikre kunderne en god mobil købsoplevelse.

Smartphones og tablets er blevet faste følgesvende for næsten alle danskere, og de mobile enheder bliver ikke kun brugt til at opdatere sociale medier og fange pokemons på. Stadig flere forbrugere køber nemlig deres tøj, dagligvarer og elektronik på mobilen og tabletten. Det viser FDIH E-handelsanalyse:

 

”Det er en ganske interessant udvikling, især fordi analysen også viser, at de, der handler via smartphones og tablets, handler oftere end de, der ikke handler via de mobile enheder,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Handelshyppighed med/uden mobile enheder: Hvor mange gange handler forbrugerne om måneden:

Forbrugernes ændrede købsvaner har fået flere netbutikker til at efterspørge mobile løsninger, forklarer Lars Hedal, adm. direktør i Hesehus, der blandt andet udvikler e-handelsløsninger til danske virksomheder:

”For et år siden snakkede man om, at nu var det på vej, men i dag er det virkelig slået igennem. Forbrugeren vil have det, og derfor skal netbutikkerne selvfølgelig kunne levere mobile løsninger. Det mærker vi i høj grad også, når vi er i dialog med netbutikkerne.”

Købet starter på mobilen

E-handelsanalysen viser, at 39 % af varerne bliver søgt frem via mobilen eller tabletten, mens 29 % af købene sker via enhederne. Ifølge mobilekspert og forfatter til bogen Mobil E-handel, Benjamin Gundgaard, understreger tallene, at alle danske netbutikker bør prioritere at lave gode mobile løsninger – også selvom de ikke kan se de helt store salgstal på mobilen:

”Mobilen er en meget vigtig leadgenerator, fordi kunderne ofte starter med at søge på mobilen, inden de tager købsbeslutningen, når de sidder hjemme foran en lidt større skærm. Derfor skal hjemmesiden være tilpasset mobilen og give kunden en god oplevelse, der blandt andet indebærer, at de kan gemme varer til senere.”

Ny algoritme prioriterer mobilen

Mobiloptimerede løsninger er ikke blevet mindre vigtige, efter at Google har annonceret, at de ændrer deres algoritme, forklarer Benjamin Gundgaard:

”Google ændrer logikken i deres søgemaskine, sådan at de først analyserer din smartphone-hjemmeside og hernæst din desktop-hjemmeside. Det kalder Google for “Mobile first” indeksering, hvilket i sagens natur kommer til at ændre værdien af søgninger fra mobilen og hermed også e-handel for altid, da virksomhedernes mobile webshop nu bliver mere vigtig end desktoppens.”

Adaptive løsninger er vejen frem

Netbutikker, der har kastet sig over mobile løsninger, har i høj grad udviklet responsive løsninger. Det er dog ikke den optimale løsning, vurderer Benjamin Gundgaard, der i stedet foreslår netbutikkerne at lave en adaptiv løsning. Adaptiv betyder kort fortalt, at nøglefunktioner tilpasses unikt til smartphones, uden at kunden bliver ledt over på en anden version af hjemmesiden:

”Kunderne søger, navigerer, lægger varer i kurv og gemmer produkter til senere på en anden måde på mobilen, og derfor er det bedst at lave en adaptiv tilpasning af den responsive webshop til mobilen.”

Fakta: Hvem handler via mobiler og tablets?

 

Fakta: Hvad køber forbrugerne på mobile enheder?

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef