Amazon, Dansk Supermarked og FDIH

Dansk Supermarked er klar med nyt initiativ, som skal mindske Amazons indflydelse på dansk e-handel. FDIH støtter alle idéer, der kan styrke dansk e-handel og dansk handel i almindelighed, og derfor tager vi også positivt imod Dansk Supermarkeds initiativ.

Børsen kunne mandag d. 3. april fortælle, at Dansk Supermarked er på trapperne med en dansk konkurrent til Amazon, der sluger mere og mere af den globale nethandel. I USA sidder Amazon på 43 % af markedet, og i Tyskland er tallet 30 %. Amazon er endnu ikke etableret i Danmark, men de har allerede en markedsandel på 2 %, og vi kan forvente, at den vil stige, når giganten inden længe for alvor kaster sit sultne blik på det danske marked.

Ifølge Kenneth Nielsen, koncernchef for e-handel i Dansk Supermarked, er projektet et direkte modsvar til Amazon:

”Jeg tror ikke, vi har et valg, for Amazon kommer, og så skal de danske webbutikker have et modsvar. Og det håber vi, det her kan blive."

Sammen om kampen

I Politiken blev initiativet beskrevet som et kollektivt knytnæveslag til Amazon. Den beskrivelse fangede mig, for selvom vi i FDIH på ingen måde opfordrer til vold, så vil vi heller ikke lægge os fladt ned uden kamp, mens Amazon og andre giganter tromler ind over det danske marked.

Initiativet fra Dansk Supermarked kan blive et vigtigt våben i den kamp. Vi ved det ikke endnu. Men det har i hvert fald allerede givet opmærksomhed på den dagsorden, som FDIH forsøger at sætte. Derfor støtter vi initiativet – også selvom vi ved, at det ikke vil være relevant for alle slags netbutikker.

Vi kender ikke alle detaljer, og vi må derfor vente og se, hvordan Dansk Supermarked vil håndtere alle de udfordringer, der uden tvivl vil komme. Vi er selvfølgelig klar over, at et sådan projekt kan bekymre andre netbutikker, og vi vil derfor fortsætte vores gode dialog med Dansk Supermarked for at varetage vores medlemmers interesse. Vi skal nemlig sikre, at projektet gavner alle parter.

vi vil derfor fortsætte vores gode dialog med Dansk Supermarked for at varetage vores medlemmers interesse. Vi skal nemlig sikre, at projektet gavner alle parter.

Nytter det overhovedet?

Jeg er siden offentliggørelsen blevet spurgt, om det overhovedet nytter noget at gå op imod Amazon. Er det ikke som en myg, der stikker en elefant?

Selvom Jeff Bezoz er begyndt at sælge ud af sine Amazon-aktier, bilder jeg mig ikke ind, at det er Dansk Supermarkeds projekt, der har fået ham til det. Jeg bilder mig heller ikke ind, at Dansk Supermarked har knækket koden, og at Amazon efter at have skimmet de danske medier vil trække følehornene til sig og gå udenom det danske marked.

Jeg bilder mig dog ind, at jo før vi tager truslen alvorligt, jo større chance har vi, når giganten for alvor kaster sig over Danmark. Det er rettidig omhu, som en entreprenant dansk købmand engang sagde. 

jo før vi tager truslen alvorligt, jo større chance har vi, når giganten for alvor kaster sig over Danmark.

I den kommende tid bliver vi klogere på projektet, og så må vi se, om det bliver et kollektivt knytnæveslag. I FDIH tager vi de positive briller på og glæder os til at tage udfordringen fra Amazon op.

Niels Ralund

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef