Medlemmerne spørger om brugeranmeldelser

Mange opfordrer deres kunder til at rate dem på anmeldelsessider, men det er ikke ligegyldigt, hvordan det gøres. Du må eksempelvis ikke udlodde præmier for gode anmeldelser. Også selvom alle kan vinde præmien.

Et rejsebureau tilbød sine kunder at deltage i en konkurrence om en skirejse, hvis de skrev ”den bedste brugeranmeldelse” af rejsebureauet.

Forbrugerombudsmanden kontaktede rejsebureauet og bad om en forklaring. Rejsebureauet oplyste, at formålet med opfordringen var at få flest mulige anmeldelser, og at der ville blive trukket lod blandt alle brugeranmeldelser.

Det var dog Forbrugerombudsmandens opfattelse, at præmiering af ”den bedste brugeranmeldelse” kunne motivere kunder til at skrive overdrevent positive anmeldelser, der i sidste ende kunne vildlede andre forbrugere. Det var derfor i strid med god markedsføringsskik. 

Retningslinjer om offentliggørelse af brugeranmeldelser

Forbrugerombudsmanden udgav i maj 2015 ”Retningslinjer om offentliggørelse af brugeranmeldelser”. Heraf følger det blandt andet, at fremgangsmåden for indgivelse eller offentliggørelse af brugeranmeldelser ikke må føre til vildledende eller urigtig information.

Det følger også af retningslinjerne, at hvis anmelderen tilbydes en fordel ved at indgive en bedømmelse, må fordelen ikke afhænge af indholdet af bedømmelsen. I det hele taget opfordres virksomheder til at være tilbageholdende med at tilbyde belønning for positive brugeranmeldelser.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik