Her handler danskerne

Dansk e-handel buldrer frem, men de mest populære netbutikker er stadig udenlandske. Det betyder, at de købeglade danske forbrugere igen i år sender et rekordstort beløb ud af Danmark. FDIH opfordrer politikerne til at slagte afgifter for at give danske netbutikker mad på bordet.

FDIH’s analyse af 1. halvår 2016 viser, at de danske forbrugere i de første seks måneder af 2016 handlede for 50,4 mia. kr. på nettet. Hvis udviklingen fortsætter med samme fart, vil omsætningen for dansk nethandel i 2016 runde de magiske 100 mia. kr. Trods den flotte vækst, er der malurt i bægeret hos Niels Ralund, adm. direktør i FDIH:

”Det ærgrer mig, at de tre mest populære netbutikker igen i år er de udenlandske giganter Zalando, eBay og Amazon, men det er ikke overraskende, når vi ved, at en tredjedel (31%) af forbruget forsvinder til udlandet.”

De 20 mest populære butikker står for næsten en fjerdedel af alle handler.

Prisen lokker

Ifølge FDIH’ analyse vil halvdelen af forbrugerne (48%) anbefale deres sidst benyttede netbutik til andre. I år vandt den danske virksomhed Aarstiderne.dk ligeledes prisen som Europas bedste netbutik. Virksomhederne leverer dermed en service, som forbrugerne sætter pris på.

”Vi kan og skal klappe os selv på skulderen, men vi må erkende, at prisen har enorm betydning for forbrugerne, og her er vi i Danmark udfordret af blandt andet en høj moms og nogle store fragtomkostninger, som de udenlandske butikker ikke skal kæmpe med. Derfor bliver danske netbutikker ofte udkonkurreret, når det kommer til prisen, som betyder ekstra meget på det åbne digitale marked. Det betyder, at vi år efter år sender flere penge til udenlandske virksomheder.”

Statsminister Lars Løkke Rasmussen gav til konferencen Digital Frontrunners tidligere i år udtryk for, at netop den stigende ubalance i dansk e-handel er et fokusområde for regeringen. Det glæder Niels Ralund, som peger på den fysiske grænsehandel som et eksempel på, at det er muligt at ændre forbrugernes vaner, så flere vil handle hos danske virksomheder.

”Politikerne bør overveje om afgifter, fragtomkostninger og så videre står i vejen for en større hjemlig vækst. Måske vi skal slagte en hellig ko for at give de dygtige netbutikker nogle mere konkurrencedygtige vilkår. Jeg er sikker på, at de penge nok skal komme hjem igen.”

Fleksible forbrugere

En af grundene til at handle på nettet er fleksibiliteten ved at handle hvor som helt når som helst. Det betyder, at kunderne lynhurtigt kan handle i butikker, som tilbyder en særlig god pris. Det blev tydeligt, da det engelske pund begyndte sin nedtur efter Brexit:

”I de seneste 12 måneder op til Brexit lagde danske forbrugere 4,6 % af omsætningen i Storbritannien. I de to efterfølgende måneder steg det til 5,6 %. Det viser, hvor meget forbrugerne fokuserer på prisen,” siger Niels Ralund.

Top tre på listen over de 20 mest populære netbutikker har ikke ændret sig fra 2015, men på resten af listen sker der udsving. Således hopper nemlig.com hele 10 pladser frem. Den digitale dagligvaregigant lander på en sjetteplads og placerer sig således to pladser efter Saxo.com, som er bedst placerede danske virksomhed på en fjerdeplads.   

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

15. sep 2016 Morten Atke Nüchel

Godt med indsigt og tal der viser hvor alvorligt situationen er. Jeg må dog sige at der er dog en tendens at Dansk mode boomer i online B2B salg til udlandet. Vores kunder i SUMOstudio oplever meget stor vækst i salg til udlandet. Naturligvis er det et problem med de mange mia der går til Zalando, E-bay men det blir nok ikke anderledes i fremtiden, så danske webshops må satse på at kunne leverer services som E-Bay, Zalando ikke gør. Vi arbejder meget med OMNI channel som er en fordel såfremt at man har fysiske butikker. Pure player webshops er naturligvis hårdest ramt af salg til udlandet hvor moms og fragt nok er store uløste udfordringer. Morten Atke Nüchel COO SUMOstudio

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Magnus Glenn Hansen
Projektleder