Sådan bliver din virksomhed klar til Black Friday

Sidste år endte Black Friday med at blive årets største handelsdag. Og alt tyder på, at det bliver lige så vildt (eller endnu vildere) i år. Er du og din virksomhed klar til dagen?

Det bliver du med denne guide, som det digitale Bureau Compell har lavet til FDIH. Guiden giver dig konkrete tips til, hvad du som webshop- eller butiksejer kan gøre for at forberede dig bedst muligt, inden Black Friday løber af stablen den 25. november 2016. 

Implementér markedsføringstiltag for at gøre din Black Friday bedre 

Hvis du har besluttet dig for at ville være en del af årets største handelsdag, så er der nogle strategier og tiltag, du med fordel kan implementere for at få mest muligt ud af Black Friday. 

  1. Få styr på servere og hastighed 

På grund af den øgede efterspørgsel og trafik på dit website, kan serverne nemt blive overbelastet. Det betyder også, at det er dyrt for jer, hvis websitet går ned denne dag. Samtidig skal du være opmærksom på, hvem du deler server med. Kan det fx påvirke jer, hvis dem, I deler servere med, har meget aktiv trafik denne dag? Tag fat i jeres teknikpartner eller webshopleverandør og hør, om de har en plan, hvis noget skulle gå galt. 

  1. Gør noget både før og efter 

Marketing:

  • Før: Kunderne ved, at Black Friday kommer, og at der er noget at spare. I tiden op til Black Friday kan man derfor varme op ved at gøre kunderne opmærksomme på, at der rent faktisk sker noget, og at de kan spare noget ved at handle hos jer denne dag.
  • Efter: Efter dagen kan man vælge at udvide og forlænge tilbuddene, så de fx gælder nogle flere dage. 

Konvertering/budget:

  • Inden Black Friday vil der typisk være dårlig ROI på samme marketing, og det kan derfor godt give mening at skrue ned for budgettet på sin kampagne helt op til en uge inden, fordi folk vil være tilbøjelige til at udskyde deres køb til selve dagen.
  • Det samme gør sig gældende efter Black Friday, når dine kunder lige har brugt en masse penge. Man kan derfor forvente en lavere konverteringsrate i ugen efter. 
  1. Få styr på kundeservice 

Vær klar til hurtigt at håndtere kundeservice. Det er selvfølgelig noget, du altid skal, men denne dag er det særlig vigtigt, fordi folk virkelig er købsklare. 

Vær klar hele dagen (og aftenen). Vi kan se, at der er mange, der handler, når de kommer hjem fra arbejde. Så fra en 16-17-stykker og helt frem til midnat giver det rigtig god mening at sidde klar til at yde kundeservice. Folk er så købsklare, at de især denne dag vil være hurtige til at finde et alternativ, hvis de støder på en barriere hos dig. 

  1. Udnyt jeres eksisterende relationer

Udnyt den eksisterende trafik I har i forvejen. Inden dagen kan I derfor fortælle folk, der besøger jer, at I holder Black Friday fx ved at skrive det på jeres forside, have en pop-up på jeres hjemmeside, reklamere for det på Facebook, osv. Det kan godt være, at I udskyder noget af jeres indtjening, men I forbereder samtidig folk på at besøge jer på selve dagen, hvor den ekstra indtjening så vil komme jer til gode. Et tiltag kunne også være, at man via nyhedsbrevet gjorde jeres eksisterende kunder opmærksomme på, at Black Friday-tilbuddene allerede starter om torsdagen for dem. 

  1. Brug remarketing 

Vi har rigtig god erfaring med remarketing-annoncering. De folk, der i en bestemt periode, har besøgt jeres website, kan I gøre bevidste om, at I holder Black Friday. Der må være en grund til, at de her mennesker har besøgt jeres site, og det kan I udnytte ved at gøre opmærksom på jer selv og de tilbud, I kører under Black Friday via remarketing. 

På Facebook har I også mulighed for at lave ”custom audiences”, hvor man kan ramme folk på baggrund af deres e-mailadresser eller telefonnumre. Her kan man uploade sin kundedatabase/nyhedsbrevabonnenter og derved lave en præcis segmentering. Derved kan du sørge for, at de kunder, du allerede har en relation til, er bevidste om, hvad der sker hos jer på Black Friday (og eventuelt også i perioden inden og efter). 

  1. Spred budskabet til nye målgrupper 

Hvorfor ikke også fortælle andre, at I har gode tilbud på Black Friday – og på den måde forsøge at udvide dit kunderegister? 

Her er Facebook igen et glimrende værktøj. Ved ”lookalike-annoncering” kan du på baggrund af din ”custom audience” vælge at vise din annonce til fx den ene procent i Facebooks database af mennesker, der minder mest om dem i din ”custom audience”, altså din eksisterende målgruppe. Det er en fordel, hvis du i forvejen har god succes med at annonce for dem i din eksisterende målgruppe, fordi du derfor højst sandsynligt også har succes med at annoncere for nogle, der minder om dem. Alternativet er klassisk Facebook-annoncering, hvor du har en idé om en målgruppe, du vil ramme. 

  1. Fang købsklare kunder på Google 

Du har selvfølgelig også mulighed for at bruge Google til at fange folk, der er klar til at købe. Du kan sætte din AdWords op med søgeordet ”Black Friday”, men her er konkurrencen rigtig stor. Du kan derfor også vælge at opsætte din AdWords med ”Black Friday” plus et bestemt produkt, du sælger for at afgrænse søgningen. 

Vi vil dog anbefale, at du benytter dig af remarketing-search. Det betyder, at det er de folk, som søger på ”Black Friday” på Google, og som samtidig har besøgt dit website, du får allermest ud af at få fat i. Fordi de har besøgt dit website, må det betyde, at de enten på et tidspunkt har købt noget hos dig eller har overvejet at gøre det – og derfor gør det ikke noget at anvende en bred søgning som ”Black Friday” i denne sammenhæng. På den måde har du også mulighed for at få fat i de folk, som faktisk troede, de skulle ind og handle et andet sted end din webshop.

Hvis du vil se tips og tricks gennemgået live så har Compell afholdt et Webinar om emnet, du kan se det her: http://www.compell.dk/webinar-6-bliv-klar-black-friday

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef