Medlemmerne spørger: Må vi bruge ”gamle” permissions?

Er det ok at sende gamle nyhedsbrevsmodtagere en ”fødselsdagsmail” med rabatkode og opfordring om at tilmelde sig en ny nyhedsmail, hvis netbutikken ikke har brugt de pågældende permissions i fire år?

Ifølge FDIH er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at et samtykke bortfalder efter principperne om passivitet, hvis det ikke er blevet brugt i ca. et år.

Netbutikken, som overvejede at sende ”fødselsdagsmailen”, besluttede derfor at droppe rabatkoden og ville i stedet sende en mail til kunderne om, at den permission, de havde givet, var faldet væk og samtidig give dem mulighed for at tilmelde sig det et nyt nyhedsbrev.

Spørgsmålet er så, om medlemmet lovligt kan sende sådan en ”service meddelelse” pr. mail?

Svaret er desværre nej. Et samtykke til et nyhedsbrev skal være forudgående – dvs. at man ikke kan indhente et (nyt) samtykke til elektronisk markedsføring pr. mail.

Man kan så spørge, om man må meddele sine tidligere kunder, at de ikke vil få flere nyhedsbreve, fordi det tidligere meddelte samtykke er faldet bort. Det er FDIHs opfattelse, at Forbrugerombudsmanden vil opfatte sådan en mail af som et forsøg på at få de tidligere nyhedsbrevsmodtagere til på ny at give samtykke til nyhedsbrev. Det vil derfor overtræde markedsføringslovens § 6.

Persondatareglerne

Du skal også være også opmærksom på, at der gælder en pligt til løbende at være opmærksom på, om de persondata, du behandler, stadig er nødvendige til opfyldelse af formålene med behandlingen. Er de ikke det, skal de slettes.

Hvis et samtykke til markedsføring er trukket tilbage eller bortfaldet som følge af passivitet, vil markedsføringsformål ikke længere kunne begrunde en opbevaring af oplysninger om e-mailadresser, medmindre der er et andet grundlag for den fortsatte behandling.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik