Danskerne er pragmatiske selvhentere

Under halvdelen af forbrugerne vælger i år at få deres pakker leveret til privatadressen. I stedet henter kunderne i stigende grad pakken i en butik. Udviklingen er dog mere udtryk for pragmatiske kunder end for et reelt ønske.

”Det nemmeste ville selvfølgelig være, hvis jeg fik min pakke leveret om aftenen, når jeg er hjemme. Det er bare ikke tilfældet. I stedet kommer jeg hjem til en besked om, at jeg kan hente min pakke på posthuset, fordi jeg ikke var hjemme, da posten kom forbi. Så kan jeg lige så godt vælge at få leveret til en butik eller mit arbejde, når jeg bestiller. Det er nemmere – og ofte også billigere,” siger Mikkel på, 27 år, og bekræfter dermed resultaterne fra FDIHs halvårsanalyse 2016.

Analysen viser, at 48 % af kunderne fik deres seneste netkøb leveret til hjemmeadressen. Tallet understreger de seneste års udvikling: Levering til hjemmet bliver fravalgt. Det er især muligheden for selv at hente pakken i en butik med pakkeudlevering, som er blevet et hit hos forbrugerne. En fjerdedel (22 %) af kunderne vælger nu denne form for levering.  

”Det er ret interessant, at under halvdelen af forbrugerne får leveret til døren, for vores undersøgelse viser også, at seks ud af ti forbrugere faktisk helst vil vælge denne løsning. Der altså et mismatch mellem kundernes reelle ønske, og så det de vælger. Det kan skyldes, at kunderne ikke kan være hjemme på leveringstidspunktet, og så betaler de reelt for en service, de ikke får en fordel af. Derfor er de pragmatiske og nøjes med en anden løsning,” siger adm. direktør Niels Ralund, FDIH.

Hvor blev dit seneste køb på nettet leveret?

Hvilken form for levering foretrækker du?

FDIH E-handelsanalyse 2015 viste, at særligt den ældre målgruppe får leveret til hjemmet, mens de unge og børnefamilierne vælger at hente pakken selv eller få leveret til arbejdet:

Hvordan blev varen leveret?

 

Undersøgelsen understreger, at det er vigtigt for netbutikkerne, at de kan tilbyde kunden forskellige former for leveringsformer.

”Langt de fleste butikker tilbyder heldigvis flere former for levering, og det betyder meget for deres konvertering. Faktisk har kun 3 % af kunderne forladt en kurv, fordi de ikke kunne få leveret på den måde, de ønskede. Til gengæld har en femtedel (19 %) af kunderne hoppet fra et køb, fordi fragten blev for dyr,” siger Niels Ralund og glæder sig over, at flere leverandører arbejder på at skabe endnu flere fleksible leveringsmuligheder for netbutikkerne.

”DHL har netop lanceret en ny leveringsmetode, og Post Danmark præsenterede en ny løsning på E-handelskonferencen, så både butikker og logistikvirksomhederne er opmærksomme på det.”   

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen