Medlemmerne spørger: Brug af rabatter op til jul

Efter Forbrugerombudsmandens retningslinjer må et tilbud højst gælde i 2 uger, hvis man sammenligner med sin egen før- eller normalpris. Men er det så ikke lovligt at køre et juletilbud i hele december måned eller længere, når I sammenligner tilbudsprisen med normalprisen for varen?

Svaret er: Jo, det må I godt på visse betingelser:

Hovedreglen for sammenligning med egen normalpris:

Efter Forbrugerombudsmandens retningslinjer om prismarkedsføring, må I kun lave direkte eller indirekte sammenligninger med jeres egen normalpris, hvis varen har været udbudt til salg til den angivne normalpris i ”en længere periode” umiddelbart forud for annonceringstidspunktet. En længere periode er normalt mindst 6 sammenhængende uger (For dagligvarer og sæsonvarer – fx julepynt - er perioden 4 uger.).

Ifølge retningslinjerne må varen kun udbydes til nedsat pris i ”en kort periode”. En kort periode er normalt højst 2 uger, ellers er der tale om en ny normalpris. (For dagligvarer og sæsonvarer er perioden 1 uge.)

Se alle nyheder om jura

Der gælder dog visse undtagelser til dette:

I må gerne annoncere med en nedsat pris i en periode, der er længere end de to uger, hvis følgende betingelser er opfyldt:

  • I skal både ved tilbudsperiodens påbegyndelse, og hvis I gentager jeres markedsføring, oplyse om, hvor længe tilbuddet gælder. I kan fx skrive: Tilbuddet gælder fra den 24. november til den 23. december eller tilbuddet gælder hele december måned.
    • Den oplysning skal stå tydeligt og i umiddelbar forbindelse med tilbuddet.
  • Den periode, hvor varen markedsføres til nedsat pris, må højst vare halvdelen af den periode, hvori normalprisen har været gældende. Altså: Hvis dit tilbud gælder i 4 uger, skal du have udbudt varen til normalprisen i mindst 8 uger, før prisen blev nedsat.

 Er muligheden for at lave gode juletilbud ødelagt, hvis vi fx har ydet 25 % rabat på Black Friday?

Nej, I kan godt lave korte kampagner på op til 3 dages varighed, uden at det afbryder den ”længere periode” (6-ugers fristen), forudsat at kampagnen går ud på at yde rabat på samtlige varer (fx 25 % på hele butikken), på dele af et varesortiment (fx 20% på alle dyner) eller en bestemt varekategori (fx 20 % på Nike løbesko).

Hvornår sammenligner vi med vores egen normalpris?

I sammenligner med jeres egen normalpris, når I fx skriver: ”Før 399 / nu 199 kr.”, ”Normalpris 399 kr. / nu 199 kr.”, ”Pris 149 kr. Spar 100 kr.”, eller ”spar 50 %” eller lignende.

Hvis I ikke skriver andet, vil den prissammenligning, I laver, blive anset som en sammenligning med jeres egen normalpris.

Læs Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring

Læs FDIHs guide til prismarkedsføring

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik