Guide: Hvordan kommer jeg i gang på Amazon?

Købeglade kunder i hobetal venter på en af verdens største handelsplatforme, men det kræver en helhjertet økonomisk og strategisk indsats at blive en succesfuld Amazon-kriger. Og du kan vinke farvel til din viden om kunderne.

Klaus Andersen fra YouWe, der blandt andet hjælper virksomheder med at sælge via den gigantiske handelsplatform, er ikke i tvivl; du skal overveje Amazon, hvis du vil styrke dit salg over nettet:

”Undersøgelser viser, at forbrugerne på Amazon er tre gange mere købevillige end dem, der søger på Google. Samtidig får du adgang til en masse potentielle kunder, som du ellers vil have meget svært ved at nå. Se bare på Tyskland, hvor over 50 % af al nethandel foregår på eksterne handelsplatforme. Det betyder, at du ikke kan ignorere Amazon, hvis du vil have fat i de kunder. Det samme gælder mange af de andre store markeder.”

Potentialet er enormt og Amazon kan være vejen til yderligere vækst, men det er ikke en genvej, understreger Klaus Andersen:

”Det kræver en helhjertet indsats og en klar strategi, for Amazon er så stor, at du risikerer at drukne, hvis du bare tror, at det er en enkel genvej til succes.”

Klaus Andersen anbefaler, at du begynder med at sætte nogle KPI’er, som du kan måle på. Det kan du bruge til at vurdere, om du skal skrue op eller ned for din indsats.

Her handler danskerne -  Hos giganterne!

De første skridt

På Amazon kan du både sælge kendte brands og produkter, og du kan sælge dit eget brand.

Fælles for de to er, at det handler om at ligge øverst, så kunderne på Amazon kan finde dig. Lidt ligesom på Google. Og så alligevel ikke helt. For på Amazon betyder pris og kunderatings alt, forklarer Klaus Andersen:

”Hvis man eksempelvis sælger kendte mærkevarer, som andre allerede sælger på Amazon, så er der måske 30 andre, der sælger det samme produkt, og hvis man ikke er blandt de bedst ratede, samt blandt de billigste, får man aldrig handlen. Denne strategi kalder vi Buy-box strategi, fordi det handler om at ligge i Buy-box. Hvis du kan konkurrere på prisen på kendte produkter, så er du allerede nået et langt stykke i forhold til at kunne få succes på Amazon.” 

Hvis du sælger dit eget brand, kræver det en anden strategi, og det kan være en lidt sværere opgave, fordi der findes så mange produkter, at dine kan risikere at forsvinde i mængden, og derfor skal man være opmærksom på hvordan man opretter dem.

Kunderatings betyder som nævnt alt, og derfor er det helt centralt, at du hurtigt får gang i salget. Når først de første ratings er på plads, kan du langsomt men sikkert klatre op i oversigten, og dermed får flere øje på dig:

”Særligt hvis du sælger dit eget brand, kan det være nødvendigt at bruge nogle penge på at sende dine kunder over til din side på Amazon. Det er værd at overveje, fordi det i sidste ende vil forbedre dine chancer på platformen, at du får de nødvendige ratings. Du mister måske på den korte bane, men kan vinde stort på den lange,” siger Klaus Andersen, der har brugt denne taktik med succes for danske netbutikker.   

Det er også muligt at købe annoncer på Amazon, som det kendes fra eksempelvis Facebook.

Bliv en del af FDIHs Amazon-netværk

Færre produkter og flere detaljer

Det er også vigtigt, at du har styr på dine produktdetaljer og kommunikerer på landesproget (tysk, hvis du benytter Amazon.de osv.)

”Det nytter ikke noget bare at smide alle dine produkter over på platformen, for Amazon vurderer og placerer dem ud fra, hvor godt de er beskrevet. Derfor skal du have styr på dine produktbeskrivelser, og det skal være på det korrekte sprog. Ellers bliver du gemt væk. Gå hellere efter at have færre produkter, der til gengæld er toptunet på detaljen.”

Integration med mit system?

Ifølge Klaus Andersen er de fleste gængse systemer forholdsvis enkle at integrere til Amazon, men det kræver som alt andet en helhjertet indsats. Jo flere ting, du vil have koblet på Amazon, jo mere kompliceret bliver det.

Der er flere ting, man skal være opmærksom på, når de to systemer skal kobles sammen. Det varierer dog fra system til system og hænger naturligvis også sammen med den enkelte butiks ønsker. Amazon har guides, der kan hjælpe, og ellers kan det være en fordel at få hjælp fra eksperter.

Fordele og ulemper

Det er til at få øje på fordelene ved at sælge på den enorme platform med millioner af potentielle kunder verden over:

”Amazon er et volumenmarked, så hvis du knækker koden og kan konkurrere på pris og gode ratings, så er vejen lagt til en endog meget succesfuld forretningsmodel, hvor du forholdsvist hurtigt kan øge dit salg betragteligt,” forklarer Klaus Andersen og understreger, at Amazon selvfølgelig ikke kun er guld og grønne skove:

”Der er naturligvis ulemper. Eksempelvis kan du vinke farvel til dit ejerskab over kundedata. Det sidder Amazon benhårdt på. Det betyder, at du ikke kan bruge kundedata til eksempelvis re-targeting, e-mailmarkedsføring osv. Og det betyder, at du skal tjene allerede fra første ordre, for du kan ikke sige, at du ”blot” vil bruge ordren til at skabe kontakt og få kunden til at komme igen.”

Hvad koster det?

Du skal også tage højde for økonomien, for Amazon har ét mål: At tjene penge. Til Amazon.

Der er to muligheder for at blive en del af Amazon. Du kan købe et månedligt abonnement til en pris, der varierer fra marked til marked, eller du kan få et næsten gratis abonnement, som er oplagt, hvis du har under 40 ordrer om måneden. Derudover skal du betale mellem 8 og 15 % af din omsætning i kommission til Amazon – afhængig af produktkategori.

Husk det nu, kunderatings betyder alt!

Klaus Andersen understreger, at det er alfa og omega at få gode kunderatings på platformen. Eller i hvert fald undgå dårlige anmeldelser:

Hvis du leverer en ordre, som du skal, får du 10 point af Amazon, men hvis du ikke kan levere, så får du minus 50 point. Og en klage giver minus 100 point, så din kundeservice skal være helt i top.

Det skal du også vide

Amazon indfører fra d. 15. november nogle nye regler vedrørende retur.

  • Hvis du kun modtager returvaren i Danmark, skal det være gratis for din kunde at sende varen retur.
  • Alternativt skal kunden kunne sende varen til en adresse i det land, som platformen tilhører. Det vil sige en tysk adresse for Amazon.de osv.
  • Hvis det er dyrere for kunden at sende varen retur end at få en ny tilsendt, skal kunden have mulighed for at destruere varen og så få pengene retur.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Anders Henneberg Kaltoft
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder - på barsel
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Anne K. Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice