Guide: Før du vil sælge udlandet

Danske netbutikker skal være klar til at angribe på udebane. Vi skal med andre ord ud over landets grænser og tilbyde varerne til de mange kunder, der venter. I denne lynguide giver FDIH en række tips til, hvad du skal overveje, før du gør klar til udlandseventyret.

Europa består af en lang række lande, der med hver deres kulturer, vaner og opførsel er med til at gøre eksporteventyret kompleks. Skal du have succes, kræver det, at du undersøger markedet, og at du er omstillingsparat og fleksibel. Med denne guide, som er lavet i samarbejde med Ecommerce Europe, kommer du godt i gang.

Oversæt

Først og fremmest skal du oversætte dine produktbeskrivelser, hjemmeside og priser til det lokale markedssprog. Gør det ordentligt, så brug en indfødt eller en professionel til at tjekke, at dine oversættelser er godt sprog. Undersøgelser viser, at det øger forbrugernes tillid.

Har du styr på betalingssystemerne?

Der findes et utal af betalingssystemer, og det er meget forskelligt fra land til land, hvad forbrugerne foretrækker. I Italien sidder Carta Si kreditkortet på 40 % af markedet, mens kreditkort kun bliver brugt i 20 % af handlerne i Tyskland, hvor kunderne foretrækker at betale via faktura. Find ud ad, hvordan kunderne på dit nye marked helst vil betale.

Vil du sælge på platforme?

Det lyder vildt, men der findes andre platforme end Amazon og eBay. Og det skal du overveje, hvis du vil sælge via platforme. Her følger en liste over de mest populære platforme i nogle af de største europæiske e-handelslande:

  • Frankrig: Top 5: Amazon, Cdiscount, fnac, eBay og Priceminister
  • Tyskland: Forbrugerne søger ofte på Amazon og eBay, inden de kigger mod Zalando og Otto.
  • Italien: Zalando er størst i støvlelandet, hvor også Amazon, Euronics, IBS og Bonprix fylder meget.
  • Holland: Bol.com og Wehkamp.nl er større i Holland end Amazon og eBay.
  • Spanien: Spanierne er vilde med Amazon og eBay, men kigger også gerne på Privilia, Rakuten, Zalando og Spartoo.

Læs også vores guide til, hvordan du kommer i gang på Amazon.

Få styr på levering

Der er stor forskel på, hvad forbrugerne forventer og er villige til at betale for, når det handler om levering. Ifølge Ecommerce Europes undersøgelser er de britiske forbrugere villige til at betale for levering næste dag, mens de franske forbrugere foretrækker at hente pakken i det lokale supermarked. FDIHs analyse viser, at danskerne er pragmatiske og i stigende grad henter varen i en butik.

Undersøgelser viser også, at netop (prisen på) levering ofte får kunderne til at bremse et køb.

Returnering – undgå hovedpine

Det kan give hovedpine at skulle håndtere returneringer, men at håndtere det i udlandet og flere forskellige markeder kan give en regulær migræne. Hvad siger reglerne, hvad er billigst og hurtigst?

Sæt dig ind de lokale regler og kutymer ig tjek, hvad andre gør.

Importreglerne – har du styr på dem?

Skatter og importafgifter kan hurtigt løbe op, hvis du sælger til flere lande. Og selv om EU harmoniserer mange regler, er der fortsat masser af nationale bestemmelser, som du skal følge, når du sælger uden for Danmarks grænser. Du skal også være opmærksom på, at der kan komme nye regler, når Brexit rykker fra teori til virkelighed.

Hvem fejrer hvad?

Fars dag, mors dag, Black Friday, lange weekender osv. Der er nok af mærkedage at tage fat på, og ofte er det på forskellige dage rundt om i EU. Det anbefaler vi, at du undersøger, hvornår dine nye kunder holder mærkedage, så du kan lancere din tilbudskampagne på den rette dag.

Du kan også tjekke de officielle helligdage.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik