Danske netbutikker klar til rekordtravl jul

Traditionen tro forventer danske netbutikker en heftig jul, hvor de købeglade forbrugere vil shoppe løs på nettet. Julesalget, der blev skudt i gang med Black Friday, står for en stadig højere del af årsomsætningen, lyder det fra butikkerne.

Julen er altid en travl periode for de danske butikker, og det gælder også på nettet, hvor 6 ud af 10 danskere forventer at købe flere af deres julegaver. Det får de danske netbutikker til at tro på endnu en rekord-jul:

”Vi har haft et rigtigt godt år, og vi forventer, at det også smitter af på julen. Juletiden er altid en travl periode, og i år satser vi på, at det bliver endnu bedre end sidste år. Derfor har vi også ekstra bemanding op til julen, så vi kan håndtere de mange kunder,” siger Anja Lytzen, direktør i legetøjsbutikken LirumLarumleg.

FDIHs nye analyse viser, at salget i 2016 lever op til forventninger for 8 ud af 10 netbutikker, og næsten hver tredje (30%) svarer, at kunderne køber for mere pr. ordre.

”Det går godt for butikkerne, hvilket også smitter af på forventningerne til julen, hvor hver femte butik (19 %) satser på, at handlen bliver markant højere, og mere end halvdelen (56 %) forventer, at salget bliver højere eller meget højere i år. Det flugter godt med, at flere forbrugere vil købe julegaverne hjemme foran computeren eller på mobilen,” siger Niels Ralund, adm. direktør FIDH.

Julen sikrer omsætningen – Black Friday giver pakkeboom

I forhold til sidste år vil julehandlen dække en større del af netbutikkernes omsætning. Hver tiende butik vurderer, at julesalget fra november til og med december vil udgøre 40 % eller mere af årsomsætningen, mens mere end hver tredje (35 %) vurderer, at salget i juleperioden vil stå for mellem 20 og 40 % af den samlede omsætning:

”Det er en markant stigning i forhold til sidste år, hvor kun 1 % troede, at julesalget ville stå for over 40 %. Det kan dog skyldes Black Friday, som igen i år satte rekord. Flere butikker er hoppet med på udsalgsdagen, som mange udvider til at gælde weekenden og den såkaldte Cyber Monday. Og det kvitterer forbrugerne for ved at svinge Dankortet,” siger Niels Ralund.

Ifølge FDIHs analyse var 7 ud af 10 netbutikker med på Black Friday i år. I 2015 var det 6 ud af 10 butikker, der satsede på udsalgsdagen.

Danskerne svingede Dankortet livligt på Black Friday, hvor forbruget på kortet i alt rundede 2 mia. kr., hvor nethandlen stod for 12 % - svarende ca. 236 mio. kroner. Det tal stiger dog, da pengene først bliver trukket, når varen sendes fra butikken.

Og der er masser af pakker på vej, hvilket bl.a. PostNord Danmark kan mærke.

"Black Friday overgik alle forventninger, og vi oplever en sand pakkerekord. Tirsdag forventer vi at skulle ud med mere end en halv million forsendelser fra e-handlen. Det er den største pakkedag nogensinde efter Black Friday og på niveau med de pakkerekorder, der blev sat i julen sidste år," siger Carsten Dalbo, chef for ecommerce og logistik hos PostNord.

Cyber Monday øger salget i e-handlen

Nets’ seneste tal fra den digitale udgave af fredagen, nemlig  ”Cyber Monday” (28/11), viser et salg på 284 mio. kr., hvilket svarer til ca. 26 pct. af dagens samlede omsætning med Dankort. Også det tal stiger i de kommende dage, i takt med at pengene trækkes ved varens afsendelse.

Til sammenligning var e-handlen forrige mandag, (21/11) på ca. 178 mio. kroner, svarende til ca. 19% af denne dags omsætning.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter
Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.