Black Friday: Udsalgsdagen på vej imod rekord

De første skvulp fra Black Friday-bølgen forvandlede sig hurtigt til en tsunami, da tilbuddene fredag nat ramte de danske netbutikker. Store som små butikker melder, at danskerne er gået shop-amok. De første tal tyder på ny rekord. Antallet at mobilbetalinger er også eksploderet.

Elgiganten har som mange andre butikker haft enorme forventninger til årets Black Friday. Alligevel er adm. direktør Peder Stedal ovenpå en hektisk nat med tusindvis af kunder overvældet:

”Over 300.000 danskere har allerede inden kl. 8 været en tur forbi elgiganten.dk. Vi forventede, at der ville blive travlt, og at mange kunder ville kigge forbi, men det her overgår alle vores forventninger. Det er en ny rekord. I minutterne efter vi havde slået dørene op på elgiganten.dk, solgte vi fire Playstations i sekundet. Det har vi aldrig prøvet før. Det var helt vildt.”

Da interessen toppede hos Elgiganten lidt over midnat klikkede ca. 65.000 danskere sig ind på siden og shoppede løs. Kl. 8.00 fredag morgen havde danskerne købt mere end 1.800 fladskærme, over 1.600 bærbare pc’er og 2.000 højttalere.

Samme melding lyder fra adm. direktør Jesper Boysen hos konkurrenten Power:       

”Vi har haft vildt travlt! På nettet har vi mere end fordoblet antallet af besøgende i forhold til sidste år, og vi har solgt for otte gange mere end på en normal rigtig god salgsdag. Det er en fuldstændig vanvittig succes for os.”

Adm. direktør i FDIH Niels Ralund er imponeret over de første tal:

”Forventningerne har været enorme, men alt tyder på, at de tårnhøje forventninger alligevel bliver sprængt. Vi må bare sige, at særligt på nettet har både forbrugere og butikker i høj grad taget Black Friday til sig.”

Vild nat på nettet

Det er særligt på nettet, at kunderne har kastet sig over de mange gode tilbud. Det kan netbutikken Sinful, der sælger erotisk legetøj, bekræfte:

”Sidste år slog vi alle salgsrekorder på Black Friday, så vi havde forberedt os ekstra grundigt i år. Alligevel er vi blevet taget lidt med bukserne nede her fra morgenstunden, hvor ordrerne vælter ind. Det er en festdag og nat på kontoret, og vi regner med at slå alle rekorder,” siger marketingchef Henrik Ernst.

Det samme gælder hos Geppel Legetøj:

”Det er gået amok, og vi kan næsten ikke følge med. Vi har foreløbig solgt for 48 % mere på nettet end på en god dag, og vi er næsten løbet tør for Lego, som er det største salgshit. Det slår simpelthen alle forventninger,” siger ejer Lars Nybjerg.

Cykelbutik i udbrud

Cykelpartner, der sidste år havde 750% flere ordrer på Black Friday end på en normal fredag, melder også, kunderne klikker løs:

”Det stikker fuldstændig af. Hvis det fortsætter sådan her, så regner jeg med, at vi fordobler tallene fra vores Black Friday sidste år, hvor vi også satte rekord. Det er helt, helt vildt,” lyder det fra Søren Sieg Jensen, partner og udviklingschef hos Cykelpartner.  

Lomax.dk, som blandt andet sælger kontorudstyr, har også forrygende travlt og har solgt for 331 % mere end på en god fredag.  

”Det bliver interessant at se, om forbrugernes købelyst toppede i nat, eller om de fortsætter både i dag og weekenden over. Flere butikker har jo udvidet Black Friday til at være Black Days, så forbrugerne har stadig tid til at shoppe løs,” siger Niels Ralund.

Eksplosion i forbrug og mobilbetalinger

Direktøren for betalingsudbyderen Clearhaus Claus Christensen bekræfter tendensen:

”Mængden af betalinger online ligger 20 % over niveauet til sidste års Black Friday, så alt tyder på en rekord.”

I år er det endvidere værd at bemærke, at de danske forbrugere i stigende grad betaler med mobilen:

”Black Friday i år tegner til at slå alle rekorder for MobilePay Online. De mobile betalinger i webshops lå lige efter midnat over 500 procent over niveauet fra Black Friday sidste år. Niveauet er samtidig over 1000 procent over den normale daglige brug af MobilePay til onlinehandel,” siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay og uddyber:

”Hen over natten faldt niveauet noget, men fra morgenstunden hamrede det igen op til endnu højere niveauer, så vi ved 7.30-tiden lå omkring 700 procent over både sidste års Black Friday og en normal dag i november i år.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

27. nov 2016 Thomas

Det er så dumt købmandskab, at forære varerne væk, når der endelig er tidspunkt på året, hvor kunderne er villige til at betale fuld pris. Vi havde selv en +300% stigning i ordremassen på dagen, men når bundlinjen bliver opgjort, og så taler vi ikke om omkostninger ved returbehandling og de øget omkostninger til marketing osv., har dette bestemt ikke været nogen fest for os. Kunderne har kun så mange penge, at gøre godt med, og lad os nu se, hvor meget der forsvinder fra selve julesalget, for hvis de 2. mia forsvinder fra julesalget til fuld dækningsbidrag, Og helt ærligt, hvis man skal lave ”Black Friday” så fat dog lige konceptet – det er ikke Black week , eller Black weekend, Black Friday fra til Cyber Monday. Black Friday er fredag og slut. Selv amerikanerne kan finde ud af det kun er en dag. Næste år melder vi ud i starten af november til vores kunder, at de skal ikke forvente, at vi deltager i Black Friday –vi har ikke behov for mere omsætning.

27. nov 2016 Mikael

Black Friday er jo en ekstremt "hypet" dag hvor de fleste folk er ekstremt købelystne, men selvom man ikke sætter priser ned så vil man fortsat få en stor bid af kagen blot man er tilstede og tilgængelig. Så Black Friday er meget velkommen hos os...

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef