Nethandel giver kø i de fysiske butikker

Detailhandlen nyder godt af den stigende e-handel. Halvdelen af kunderne lægger ekstra varer i kurven, når de i den fysiske butik henter varer, der er købt på nettet.

Den internationale konsulentvirksomhed Cognizan har undersøgt, hvor mange danskere, der køber ekstra i den fysiske butik, når de henter varer, som er købt på butikkens hjemmeside. 53 % af kunderne fristes til at købe mere, og det overrasker ikke adm. direktør i FDIH Niels Ralund:

”Cognizans undersøgelse bekræfter, at e-handel og detailhandel ikke er konkurrenter, og at nethandel ikke kannibaliserer den fysiske detailhandel. Tværtimod har de to salgskanaler stor nytte af hinanden. En øget nethandel giver nemlig flere køb i de fysiske butikker, og det glæder vi os selvfølgelig over.”

Handlen starter på nettet
FDIHs E-Handelsanalyse viser, at otte ud af ti planlagte handler starter på nettet. Sammenholdt med Cognizans undersøgelser understreger det, at salgskanalerne er smeltet sammen, siger Niels Ralund:

”Kunderne opfatter ikke e-handel og fysisk detailhandel som forskellige salgskanaler, fordi de kan sidde hjemme og sammenligne priser og produkter, inden de køber varen. Herefter kan de tage ind i den fysiske butik for at hente den. Derfor skal både fysiske butikker og netbutikkerne overveje, hvordan de bedst muligt udnytter, at kunderne både bruger nettet og de fysiske butikker.”

”Digitaliseringen har ophævet de traditionelle grænser mellem salgskanalerne, og udviklingen er, at fysiske butikker åbner netbutikker og vice versa,” siger Niels Ralund.

FDIHs tal viser, at der også sker en vækst i antallet af selv-hentere, som er kunder, der handler på nettet, men selv henter varen i postbutikker, automater, pakkeshops og selvfølgelig de fysiske butikker.

Del med dit netværk

Kommentarer

29. jan 2016 Morten Atke Nüchel

Glimmerende artikel. Det faktum at de fysiske butikker og nethandel går godt i spænd giver dansk detail nogle fatastiske muligheder for momentum og et modtræk til pure players. Tiden er nu for dansk detail til at gå digital for fuld udblæsning. Morten Atke Nüchel Sumostudio www.rebootretail.dk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.