Medlemmerne spørger: Hvilken betydning får ny dom om returret

Ny dom slår fast, at forbrugere ikke har krav på at kunne returnere en brugt vare – også selvom varen ikke bærer præg af brug. Men gælder det også på nettet?

Et medlem havde i et nyhedsmedie læst, at en ny dom slog fast, at en forbruger ikke havde krav på at fortryde et køb af en brugt vare – også selvom varen ikke bar præg af brug. Medlemmet spurgte derfor, om det havde betydning ved salg over nettet, og om det var en fortolkning af de nye regler i forbrugeraftaleloven.

FDIH svarede, at dommen vedrørte et køb i en fysisk butik, hvor butikken frivilligt gav returret. Dommen har desværre ingen betydning for fortolkning af de nye regler i forbrugeraftaleloven, hvor en forbruger kan fortryde et køb, selvom varen har været brugt.

Sagen kort
Sagen vedrørte en fysisk butik, der gav otte dages fuld returret, ”hvis varen ikke var tilpasset, brugt eller bestilt hjem i en bestemt størrelse”. En kunde købte et ur i butikken. Skyderen på remmen blev tilpasset, og han forlod butikken med uret på armen. Få dage efter fortrød han købet, men butikken ville ikke tage uret tilbage, da det havde været brugt.

Forbrugerklagenævnet gav kunden medhold i, at han kunne udnytte returretten, fordi uret ikke fremstod brugt. Retten kom derimod frem til, at allerede fordi forbrugeren havde uret på armen, da han gik ud af butikken, var uret brugt.

Forskellige regler for netsalg og butikssalg
Hvis en aftale om køb af en vare er indgået via nettet, har kunden normalt fortrydelsesret. Varen må have været prøvet på samme måde som i en butik, men ikke brugt. Er varens værdi forringet som følge af brugen, kan kunden stadig fortryde købet, men sælgeren kan foretage fradrag for værdiforringelsen. 

Er varen købt i en fysisk butik, har kunden ikke efter loven krav på at kunne fortryde købet. Mange butikker giver dog returret/fortrydelsesret på visse betingelser. Butikken bestemmer selv, hvilke betingelser der skal være for, at kunden kan udnytte en returret/ fortrydelsesret. Det kan fx være, at pakken skal være uåbnet, varen ubrugt osv.

Omnichannel: Har man både fysisk butik og websalg, er der mange, der bestemmer, at der skal gælde de samme regler for køb i forretningen, som ved køb på nettet. Men det er altså ikke et lovkrav.

Formulering af returretten
Man skal passe på, når man giver returret/fortrydelsesret i en butik. Tænk godt igennem, hvor længe returretten skal gælde, og hvilke betingelser der skal være for udnyttelse af fortrydelsesretten, herunder om emballagen må være brudt, om varen må være brugt, om den også gælder for udsalgsvarer osv. Skriv på bonnen, hvilke betingelser der gælder. 

Er returretten uklart formuleret, vil den blive fortolket til fordel for forbrugeren.

Denne nyhed er forbeholdt Dansk Erhverv medlemmer

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik