Postlovaftalen hjælper ikke dansk e-handel

Ny Postlov vil svække dansk e-handel, vurderer FDIH, som er skuffet over aftalen.

”Desværre peger den nye postlovsaftale om befordringspligten i retning af en dyrere og ringere service for dansk e-handel. Samtidig konstaterer vi, at man ovenikøbet hjælper de udenlandske netbutikker, og derfor er vi i FDIH rigtigt skuffede over aftalen”, siger FDIH’s administrerende direktør Niels Ralund. 

Den politiske aftale om befordringspligten er kommet i stand for at sikre Post Danmark en bedre økonomi, efter at koncernen har lidt et samlet tab på op mod 750 mio. kr. i perioden 2012-15. Aftalen betyder, at befordringspligten lempes, så

  • A-breve med levering dag-til-dag ophæves – det forventes erstattet med et hastebrev, der skal indleveres på postcenter/erhvervsindlevering eller posthus (prisen kendes endnu ikke)
  • B-brevet bliver standardbrevet og betegnelsen B-brev afskaffes
  • Det nye standardbrev skal befordres inden for 5 dage (i dag er det 4 dage)
  • Antallet af omdelingsdage mindskes fra 6 dage til 5 hverdage om ugen
  • Forsendelser fra andre lande i EU kan efter afsenders ønske ekspederes som ekspres-forsendelse for at opfylde EUs krav og internationale postaftaler
  • Post Danmark bibeholder befordringspligten frem til 2019.

Kunderne betaler prisen

”Det er ingen overraskelse, at brevmængden er faldet igennem mange år, og da Post Danmark ikke har været i stand til at omstille sig, ender det igen med, at kunderne, ikke mindst e-handlen, nu må bære omkostningerne. Vi kan se frem til endnu dyrere forsendelser og langsommere befordring end udenlandske konkurrenter. Det rammer helt skævt i forhold til kundernes forventning om hurtig, billig og fleksibel levering samt omkostningspresset på danske netbutikker, siger Niels Ralund, FDIH. 

Post Danmark forventer stigende porto for det nye standardbrev i de kommende år, og samtidig får udenlandske netbutikker adgang til at sende breve og småpakker som hasteforsendelser til danske modtagere. 

”Jeg vil gerne tro på, at markedskræfterne og konkurrencen fra nye aktører vil sikre lavere priser i fragtmarkedet, men der er intet i den foreliggende aftale, der peger i den retning.

Forligskredsen har desværre ikke forholdt sig til SKATs afskaffelse af portoudlægsordningen, hvor et bortfald vil belaste Post Danmarks økonomi med et trecifret millionbeløb hvert år, siger Niels Ralund.

Kommentarer

4. maj 2016 Michael S

Er der nogen som ved hvornår den nye aftale evt. vil træde i kraft?

4. maj 2016 Milton Rothschild

Den skal, efter sigende, træde i kraft pr. 1. januar 2017.

4. maj 2016 Anders Hansen

Helt utrolig beslutning! Jeg er lige så skuffet som FDIH. Beslutningen må være taget, for at forlænge levetiden på en virksomhed, som ikke har fulgt udviklingen og efterspørgslen. Det kan ramme dansk e-handel rigtig hårdt. Jeg håber virksomheder som GLS m.fl. er i stand til at tænke nyt og vise vejen. Personligt sammenligner jeg lidt Post Danmark med taxa-branchen, som klager til mor og far over konkurrencen... Nu er det altså bare snart tid til at tage ansvar selv og initiativ til at udvikle selv! Jeg er virkelig skuffet!

4. maj 2016 Jet Ears

Du er langt fra den eneste. For os betyder det, at vore kunder, som har været vant til at få sine varer dagen efter, nu må forvente, at det kan tage 4-5 dage. www.jetears.dk

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik