Medlemmerne spørger: Har kunden ret til en ny opvaskemaskine, når den går i stykker?

Et medlem havde solgt en bordopvaskemaskine til en kunde. Efter ca. 18 måneder sprang slangen, og vandet løb ud i køkkenet. Kunden forlangte en ny bordopvaskemaskine. Hvad gør I som sælgere?

Kundeservice spurgte FDIH, om kunden havde ret til ombytning, og om det var den erhvervsdrivende eller producenten, der skulle erstatte maskinen.

FDIH svarede:

I er som sælgere ansvarlige for mangler ved vaskemaskinen. 

Det er FDIH’s opfattelse, at I kan afvise at ombytte maskinen, hvis I nemt, hurtigt og forholdsvist billigt kan reparere maskinen. Det forhold, at kunden har brugt maskinen længe, før manglen viste sig, taler også for, at I kan afvise kundens krav om ombytning og i stedet tilbyde reparation.

Hvad siger købeloven om kundens ret til at kræve ombytning?

Hvis en vare er mangelfuld, er det købelovens klare udgangspunkt, at kunden kan vælge mellem reparation eller ombytning.

Sælgeren kan afvise kundens krav om ombytning, hvis

  • det er umuligt at ombytte varen (fx fordi den pågældende model er udgået af produktion, eller hvis der oprindeligt er solgt en demonstrationsmodel), eller hvis
  • ombytning påfører sælgeren ”uforholdsmæssige omkostninger”.

Hvornår giver ombytning sælgeren uforholdsmæssige omkostninger:

Når I som sælgere skal afgøre, om kundens krav er uforholdsmæssigt, må I se på, om det er dyrere for jer at ombytte varen end at reparere. Er det det, må I afveje følgende tre forhold:

  • Varens værdi uden mangler: Er det en billig vare, taler det for ombytning. Er det en dyr vare, taler det for at give jer ret til at reparere varen. Har varen været brugt i lang tid, så varens værdi er faldet, taler det for, at I som sælgere kan afvise et krav om ombytning.
  • Kan en reparation gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen: Kan I som sælgere reparere varen hurtigt, vil det normalt ikke påføre køberen væsentlig ulempe. Er det en vare, der bruges ofte, eller som skal bruges til en nært forestående anledning, kan en reparation være til ulempe for køberen.
  • Manglens betydning: Gør manglen varen ubrugelig, taler det for ombytning. Er det en ubetydelig mangel, taler det for at lade sælgeren reparere.

Produktansvar

Det fremgik af spørgsmålet, at vandet løb ud af maskinen. Det fremgik bare ikke, om noget var blevet ødelagt. Hvis vandet ødelægger andre ting, kan både sælgeren, mellemhandlerne og producenten blive ansvarlige for følgeskaderne efter reglerne om produktansvar. 

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik