Vi bliver inspireret på Facebook og blogs

Danske forbrugere surfer rundt på blogs og sociale medier, når de skal finde inspiration til deres næste køb. Facebook er danskernes klart mest brugte sociale medie, mens dametøj og madvarer inspirerer mest. Det viser analyse fra FDIH.

Ifølge analysen følger godt hver fjerde dansker (26 %) virksomheder på sociale medier og blogs. Interessen viser, at forretningspotentialet er stort, vurderer adm. direktør i FDIH Niels Ralund:

”Næsten 1 ud af tre forbrugere (28 %) følger mellem fire og ni virksomheder og blogs, og man skal bestemt ikke undervurdere de sociale medier som inspirationskilde. Næsten halvdelen af følgerne (41,9 %) svarer nemlig, at de sociale medier har lige så stor betydning for deres køb, som deres almindelige omgangskreds har, og for godt en femtedel (18,2 %) har sociale medier faktisk større betydning.”

 

Analysen viser, at Facebook ikke overraskende er den mest populære inspirationskilde, men også de nyere medier som Instagram og Snapchat er fint repræsenteret:

 

”Det er nemmere end hjemmesiden”

En af de forbrugere, der i stor stil bruger blogs og sociale medier som inspirationskilde, er Sofie Tylak:

”Det er nemt at sidde derhjemme eller i toget og scrolle ned gennem billederne på Facebook og Instagram og se, om der nogle lækre produkter. Man kan se, hvordan tøjet ser ud på modellerne, og så kan man nemt finde links til at købe det. Det er oftest nemmere end at skulle ind på de forskellige hjemmesider, hvor man leder og leder. Jeg følger også nogle livstilsblogs, som virkelig er inspirerende med flotte billeder af boligindretning eller madopskrifter.”

Forklaringen passer fint med analysens resultater, der viser, at især dametøj, madvarer og boliginteriør hitter på de sociale medier.

 

Legetøj er også populært blandt forbrugerne, hvilket direktør i Lirumlarumleg.dk Anja Lytzen nikker genkendende til. Hos Lirumlarumleg.dk bruger de derfor mange kræfter på at være tilstede online. Det er ikke spildte kræfter, forklarer Anja Lytzen:

”Det gælder om at være der, hvor kunderne er, og derfor bruger vi de sociale medier rigtig meget, og de har stor betydning for vores salg. Facebook bruger vi til dialog og kundeservice, og vi opdaterer med nyheder og sætter fokus på produkter og kampagner. På Instagram bruger vi især en del ressourcer på at inspirere med stylingbilleder, som vi laver med vores produkter. Det har vi rigtig gode erfaringer med. Vi kan tydeligt se det på salget af nogle af produkterne, når de har været vist på Instagram.”

Anja Lytzen understreger, at det kræver hårdt arbejde og fantasi, hvis brugen af de sociale medier skal give pote:

”Man skal finde sin egen stil og få skabt et univers, som kunderne synes er interessant at følge. Man skal have noget at byde på, og så skal man være meget bevidst om, at det kræver, at man er tilstede stort set hele tiden, for der forventes svar indenfor kort tid.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

21. jun 2016 Heidi Lund

Hej! I den sidste figur er "Elektronik og hvidevarer" nævnt to gange med hhv. 12,4 % og 17,7 %. Hvilket tal er mon det rigtige? :)

21. jun 2016 Søren (FDIH)

Hej Heidi Godt spottet - den fejl har hverken mine eller vores analysechefs øjne fanget. Jeg skal nok lige rette til hurtigt muligt. Mvh. Søren

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.